zonder titel

zonder titel
zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel

Plaats: Almere

Locatie: C. van Eesterenplein

Kunstenaar: Peter van de Locht

Materiaal: carrara-marmer

Jaar: 1987


Beschrijving:

In de groene zone op het C. van Eesterenplein staat een drie meter hoog non-figuratief kunstwerk van de Duits-Nederlandse beeldhouwer Peter van de Locht. Het plastiek is gehouwen uit verschillende soorten carrara-marmer. De kunstwerken van Van der Locht laten steeds zijn zoektocht naar harmonie zien waarin het gebruik van natuurlijke materialen een bepaalde rol speelt.

Tot het midden van de jaren '80 van de twintigste eeuw kregen kunstenaars voor de monumentale kunstwerken steeds een lokaal gebonden opdracht: "wat zou je voor die plek maken". Vanaf 1985 voerde de gemeente Almere een gericht beleid voor kunstopdrachten. De uitvoering werd in handen gelegd van de Adviescommissie voor Beeldende Kunst waarin de kunstenaars Cornelius Rogge en Bas Maters een vooraanstaande positie inname. Met hun komst kwam meteen een einde aan de periode van 'fuserende kunst' waarin de beeldende kunst ondergeschikt was aan de architectuur. De commissie ging op atelierbezoek, op zoek naar bijzondere beelden voor ergens in de stad. Bij een bezoek aan het atelier van Peter van de Locht heeft de gemeente het non-figuratieve kunstwerk aangekocht. 

De sculptuur is een autonoom beeld. Maters en Rogge vonden dat de kunstwerken op zichzelf moesten staan. "Een kunstwerk moet mensen die er dagelijks aan voorbij lopen iets zeggen" meende Maters. Het gaat erom welk effect zo'n kunstwerk teweeg brengt. Kunst moet een dialoog aangaan met mensen".

Kunstenaar

Peter Herman van de Locht werd op 9 november 1946 geboren in de Duitse plaats Millingen. Hij studeerde van 1960 tot 1969 beeldhouwkunst aan de Werkkunstschule in Krefeld en aan de Werkkunstschule in Wuppertal. In 1969 vertrok hij, evenals zijn broer Klaus (1942-2003) die ook kunstenaar was, naar Nederland. Hij studeerde van 1969 tot 1970 aan het Instituut voor Sonologie (leer van de elektronische muziek) in Utrecht. Van 1977 tot 1989 was hij docent ruimtelijke- en plastische vormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunsten (AKI) in Arnhem en van 1974 tot 2005 aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Van de Locht is werkzaam als schilder, graficus, beeldhouwer, maar ook als componist en musicus.

Veel van zijn sculpturen heeft Peter van de Locht uitgevoerd naar de Gulden Snede, een verhoudingsmaat die al eeuwenlang beschouwd wordt als de perfecte harmonieuze vorm. Bij de Gulden Snede wordt een lijn zodanig in twee ongelijke delen gedeeld, dat de verhouding van de kleinere tot de grotere hetzelfde is, als die van de grotere tot het geheel. Zijn beelden nodigen uit tot meditatie en zijn vooral bedoeld als rustpunt in dit hectische leven. In 2008 werd Van de Locht benoemd tot hoogleraar beeldhouwkunst aan de Universiteit van Shanghai. De kunstenaar woont en werkt in Escharen (Noord-Brabant) en Shanghai (China).