Het Bootje

Het Bootje
Het Bootje Het Bootje Het Bootje Het Bootje Het Bootje

Plaats: Almere

Locatie: Paarlemoervijver

Kunstenaar: Bas Maters

Materiaal: hout

Jaar: 1994


Beschrijving:

Bas Maters maakte er zijn beroep van om hier en daar een deel van ons leefgebied te veranderen. Dat probeerde hij op een zodanige manier te doen, dat het er ter plaatse mooier, spannender of prettiger door werd. In zijn visie bleef monumentale vormgeving immers zijn maatschappelijke relevantie behouden. Gemakzucht was taboe, als vormgever moest je een waarachtige intellectuele prestatie leverde. Geen bronzen beeldjes tussen het onderhoudsarme gemeentestruweel, maar een statement over de ruimte en over de manier waarop wij met die ruimte omgaan.

In opdracht van de gemeente Almere maakte Maters een felgeel gekleurd bootje van 2,40 x 1,50 m, dat past in de traditie van de gemeente om het element water bij het kunstwerk te betrekken. Het bootje dobbert niet zoals gebruikelijk op de waterspiegel, maar staat loodrecht in het water met de punt omhoog. Omdat een deel zich onder de waterspiegel bevindt, kan je niet zien dat het eigenlijk een half bootje is.  Het kunstwerk laat een momentopname zien. Zo nodigt het bootje de beschouwer uit tot verschillende interpretaties. Rechtop in het water geplaatst lijkt het alsof het gezonken is. De binnenkant roept associaties op met een kapel of in ieder geval een plek die bescherming biedt.

In winter 2011 - 2012, toen de vijver bevroren was, is het bootje gemolesteerd. In de lente van 2012 was het bootje weer in volle glorie te bewonderen. In de eerste maanden van 2020 is het bootje door een storm op drift geraakt. De Kunstwacht heeft het opgevist, hersteld en teruggeplaatst. Het kunstwerk is in 2020 aan de lijst van 100 sleutelkunstwerken in de openbare ruimte die de Stichting BK-informatie ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan in 2019 heeft opgesteld. Sleutelwerken zijn kunstwerken die artistiek, historisch, ruimtelijk of maatschappelijk van belang zijn of zijn geweest. Sleutelwerken zijn vertegenwoordigers van een tijdgeest, dat wil zeggen dat ze typerend zijn voor een bepaalde periode in de geschiedenis van kunst in de openbare ruimte. Of ze hebben bijgedragen aan de bewustwording rond een onderwerp en zijn opgenomen in wat we noemen 'het collectief geheugen'.

Kunstenaar

Bas Maters werd op 4 juli 1949 geboren in Arnhem. In zijn geboorteplaats studeerde hij tussen 1966 en 1971 monumentale vormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunst en Nijverheid in Arnhem. Monumentale vormgeving was destijds een nieuw vak, waarin maatschappelijke betrokkenheid een belangrijke rol speelde. Kunst die open en bloot op straat stond, waar iedereen het kon zien en kon aanraken, kunst in de ruimte die van ons allemaal is, op pleinen, in parken en langs de snelweg. Bas Maters heeft vele projecten in de openbare ruimte tot stand gebracht. Eerder in zijn carrière voornamelijk sculpturen en installaties en later ook op het gebied van stedenbouwkunde, architectuur en landschap. Hij is vooral bekend geworden als vertegenwoordiger van de Arnhemse School, een groep vormgevers die zich in zette om kunst een rol te laten spelen bij omgevingsvormgeving. In de jaren ´90 combineerde Maters zijn kunstenaarschap met een docentschap aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem bij de afdeling Architectuur, Vormgeving en Monumentaal. 

Veel Nederlandse gemeentes zijn in het bezit van een kunstwerk van Bas Maters. Een voorbeeld hiervan is een sculptuur ter nagedachtenis van de Nederlandse filmmaker Joris Ivens op het Ivensplein in Nijmegen. Maters kreeg landelijke erkenning voor zijn ontwerp voor het landschapspark De Wetering (1986) bij De Verbeelding kunst landschap natuur in Zeewolde.

Bas Maters op 22 januari 2006 overleed op 56-jarige leeftijd in De Rheden.