Opbouw van de polder

Opbouw van de polder

Plaats: Almere Haven

Locatie: Hofmark

Kunstenaar: Frea Lenger

Materiaal: plexiglas

Jaar: 2000


Beschrijving:

De bewoners van de Hofmark in Almere Haven wilden graag een kunstwerk in de buurt. De Almeerse kunstenares Frea Lenger zette wat ideeën op papier waaruit de bewoners het uiteindelijke ontwerp hebben gekozen. Zij kozen voor een kleurig accent in de wijk dat uitgevoerd is in plexiglas. Het abstracte kunstwerk is 3,00 x 3,00 m groot en hangt op de kopgevel van een woning aan de Hofmark. Het kunstwerk stelt de stad en de polder voor. Onderin zien we twee golven, de blauwe staat voor het water van de voormalige Zuiderzee, de groene voor het nieuwe land. In het midden zien we transparant plexiglas met blauwe golven, daar is nog water blijven staan. Het rode vlak links is het synoniem voor de stad. Rechts zien we een geel vlak dat voor de koolzaadvelden die hier vroeger waren staat. Tijdens de ontginning werd koolzaad ingezaaid om de grond geschikt te maken voor landbouw. Door de verbouw van koolzaad verdampt er veel water. Ook houdt koolzaad de groei van onkruid tegen omdat koolzaad dicht op elkaar groeit. 
 
Bekijk de uitzending Beeldspraak van Omroep Flevoland.
 
Kunstenaar
 

De kunstenares Frea Augusta Lenger, geboren op 20 oktober 1943 in Eemnes, studeerde van 1964 - 1968 aan de Rietveld Academie in Amsterdam voor tekenlerares. In 1980 volgde zij bij de Nederlandse Opera Stichting een opleiding grime en in 1981 volgde zij een cursus beeldhouwen bij Theo Mulder. Sinds 1981 woont en werkt ze in Almere. Aanvankelijk lag de nadruk op schilderen. In 1990 won zij echter een prijsvraag voor een ruimtelijk werk voor de hal van gezondheidscentrum 'de Binder' in Almere-Buiten. Dat was de start voor verdere ontwikkeling van ruimtelijke objecten. Vanaf dat moment werden ook haar schilderijen steeds monumentaler.

Voor Lenger zijn maatschappelijke verhoudingen en relaties belangrijke uitgangspunten. Als inspiratie gebruikt ze gebeurtenissen die ze ziet in de wereld om haar heen of gezien heeft op haar reizen. Communicatie zoals communicatie tussen mensen, tussen kunstenaar en beschouwer en tussen beschouwer en kunstwerk is een steeds terugkerend thema. Lengers werk bestaat uit de disciplines schilderijen, grafiek en ruimtelijk werk, waarvan schilderen en ruimtelijk werk de twee belangrijkste zijn. Haar beelden zijn duidelijk vanuit de tweede dimensie ontstaan, niet vanuit massa en volume opgebouwd maar vanuit een vertaling van twee- naar driedimensionaal. In haar werk speelt transparantie een grote rol en staan materiaalkeuze, kleurkeuze en toegepaste techniek in dienst van de betekenis en communicatieve kracht van het kunstwerk. Het materiaalgebruik, perspex, gaas, metaal en hout, is typerend voor de balans tussen duurzaamheid en transparantie van het beeld.