Kar
Plaats: Almere
Locatie: Spectrumdreef/Antillenweg
Kunstenaar: Marcel van Campen
Materiaal: aluminium legering
Jaar: 2004
Beschrijving:
Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Stad Almere in 2001 werd de bouwexpositie Gewild Wonen in de Eilandenbuurt in Almere Buiten gerealiseerd. Gewild Wonen was de derde buiten expositie van de BouwRai en met zeshonderd woningen de grootste bouwexpositie in Almere. In het experiment Gewild Wonen konden toekomstige bewoners zelf hun toekomstige woning samenstellen uit bouwpakketten die ontwikkelaars en architecten hadden bedacht. Veel kunstenaars en mensen met een artistieke of creatieve hobby voelde zich tot het concept aangetrokken en vestigde zich in de wijk.
Een aantal bewoners is in 2002, samen met de gemeente, een project gestart onder de naam ‘Beeldige Wijk’, om kunst, cultuur en gemeenschapsgevoel in deze bijzondere woonwijk te combineren. De Almeerse kunstenaar Marcel van Campen heeft op voorstel van de betrokken bewoners een kunstwerk ontworpen in de vorm van een gigantische kar, die als podium voor de activiteiten dienst deed. De bewoners ontwikkelden een programma. Om ervoor te zorgen dat alle bewoners van de wijkactiviteiten konden genieten kreeg het mobiele podium vier standplaatsen. Elk kwartaal werd de kar op een feestelijke manier door de bewoners gezamenlijk verplaatst naar de volgende standplaats.
Na afloop van het project ‘Beeldige Wijk’ heeft de 'Kar' een plekje gekregen op de rotonde Spectrumdreef/Antillenweg.
Kunstenaar
Marcel van Campen is in 1957 in Amersfoort geboren. Van 1985 - 1988 heeft hij aan het Open studiecentrum Amsterdam HBO-tekenen gedaan. Van 1988 - 1989 heeft hij les gehad aan de Rijksacademie in Amsterdam op de afdeling keramiek en beeldhouwen.
Marcel van Campen woont en werkt in Almere. Als artistiek vertrekpunt voor zijn werk geldt steeds een emotioneel moment. Vanuit een intense beleving van de natuur en ontmoetingen met mensen in zijn directe omgeving, ontstaat een eerste idee dat later uitgewerkt wordt tot een autonoom (op zich zelf staand, zelfstandig) beeld. In de overtuiging dat er meer is tussen hemel en aarde dan de direct waarneembare wereld, bouwt hij aan zijn eigen mythologische (fabelachtige, buitensporige) beeldverhaal. Het lot van de mens, de vergankelijkheid (het niet blijvend zijn), vormt de rode draad in zijn werk. In het drooggelegde land van Flevoland, als tijdelijk resultaat van een eeuwenoude strijd tussen mens en natuurelementen, vindt hij een geschikt decor.
In het werk van Van Campen is de ellipsvorm overduidelijk aanwezig als symbool van de vergankelijkheid. De ellipsvorm, vergelijkbaar met de baan die de aarde rond de zon maakt.