Hoe maakt u het

Hoe maakt u het

Plaats: Almere

Locatie: Maastrichtplein

Kunstenaar: Monaa van Vlijmen

Materiaal: terrazzo, glas

Jaar: 2007


Beschrijving:

Architecte Nahied Koolen werd door Woningcorporatie De Alliantie Flevoland aangetrokken om van een open veld aan het Weerwater in Maastrichtkwartier een plein te maken. De Alliantie formuleerde de opdracht als volgt: ‘een zuidelijk plein aan de waterkant’ te creëren, waar de bewoners van allerlei nationaliteiten elkaar zouden kunnen ontmoeten. Koolen ontwierp een plein dat in een reeks van ronde en ovale terrassen naar het water afloopt. De vloeiende lijnen in kleurige straatklinkers, geven het geheel een zuidelijke sfeer. Het cirkelvormige middendeel van het plein kreeg door de firma Tomaello uit Vlaardingen gemaakte terrazzo zitbanken. Kunstenares Monaa van Vlijmen ontwierp mozaïekmatjes die als een soort kussentjes in de rugleuning zijn gemonteerd. Het schilderij van glasmozaïek bestaat uit 64 panelen die een doorlopend beeld vormen. De patronen variëren van decoratief tot en met kleine popart tableautjes.

Einde oktober 2007 werd het Maastrichtplein officieel opgeleverd.

Kunstenaar

Monaa van Vlijmen is op 17 mei 1951 in Heemstede geboren. Haar vader is de beeldhouwer en edelsmid Jos van Vlijmen. Van 1968 tot 1972 volgde zij haar opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam waar zij eindexamen deed in grafisch ontwerpen. Kunst loopt als een rode draad door het leven van Moona.

Na haar opleiding ging Van Vlijmen naast aquarelleren en sieraden maken zich richten op TV animaties en vrij werk. In 1979 komt ze parttime in dienst op de grafische afdeling van de NOS. Van 1979 tot 1982 was zij docent aan de Rietveld Academie waar zij les in vorm en kleur gaf. Van 1982 tot 1990 werkt Van Vlijmen samen met onder andere regisseur Raymond Legué van Sesamstraat audiovisueel productiebureau Beeldenstorm.

Sinds 1996 heeft zij zich toegelegd op olieverf schilderijen, aquarellen en tekeningen en is zij fulltime beeldend kunstenaar. Haar schilderijen zijn niet onder een stijl te vatten. De werken hebben iets weg van magisch realisme altijd met een duidelijke figuratieve inslag en gebaseerd op de natuur. De karakteristieke portretten van schapen roepen een emotioneel gevoel bij de aanschouwer op. Haar landschappen zijn vaak indringend en overdonderend en soms intens verstild.