Ode aan Ganzen

Ode aan Ganzen

Plaats: Almere Buiten

Locatie: Voedselbos Sieradenweg/Collierstr.

Kunstenaar: Jonneke Kodde

Materiaal: brons

Jaar: 2023


Beschrijving:

Op 5,5 hectare braakliggende grond realiseerden bewoners in samenwerking met de gemeente en met de hulp van veel sponsoren in 2014-2015 Voedselbos Sieradenbuurt. Het beheer van het Sieradenbos ligt bij de Stichting Bewonersplatform Sieradenbuurt, die de kunstenares Jonneke Kodde opdracht gaf om een kunstwerk te maken. Het kunstwerk is mede tot stand gekomen door een bijdrage van het Cultuurfonds Flevoland. Op 16 december 2023 onthulde Esther Verdonk, vice-voorzitter van het Cultuurfonds Flevoland, in het Voedselbos in de Sieradenbuurt het kunstwerk 'Ode aan Ganzen'. In haar toespraak gaf Verdonk aan dat veel mensen niet beseffen dat wij niet de eerste bewoners zijn van Flevoland. Want zo’n 9.000 jaar voor onze jaartelling verbleven hier al jagers-verzamelaars. Uit archeologisch onderzoek is gebleken dat dit ook geldt voor het huidige voedselbos in de Sieradenbuurt. Zij bouwden hun jachtkampen op de hogere zandkoppen langs de rivier De Eem, die hier stroomt, maar nu ondergronds. De vissen in De Eem en de watervogels dienden als voedsel voor de jagers-verzamelaars. Het gebied was voedselrijk. Rond 5200 voor Christus steeg de zeespiegel en verdween het land onder water. 

'Ode aan Ganzen' is in het Voedselbos op een dukdalf in het water geplaatst en is inclusief de dukdalf 4 m hoog. De inspiratie voor de dynamische ranke ganzen kwam direct uit de natuur. Het kunstwerk is een vlucht ganzen dat opvliegt vanuit het riet. Het moment van spanning, beweging en de trek naar de volgende bestemming. De toekomst, het nieuwe, maar ook de terugkeer. Daarbij is observatie essentieel, de beweging van vleugels gevat in een moment. Jonneke Kodde zoekt naar de grens wat technisch mogelijk is in brons.

Kunstenaar

Jonneke Kodde is in 1958 in Uithoorn geboren. Na haar opleiding aan de Vrije Leergangen in Amsterdam heeft zij zichzelf in de techniek van modellering en beelden maken verder ontwikkeld. Met name is zij bekend van haar ranke dynamische vogelsculpturen, maar ook in haar andere beelden is de dynamiek en abstractie karakteristiek weergegeven. Als basis om te boetseren kiest zij voor zwarte was. In dit materiaal zijn de slanke vormen treffend op te bouwen, die later in het zware brons toch de indruk geven dat de compositie loskomt en vliegt.

Het kiezen van de plaats in de ruimte. Zorgen dat het beeld van iedere zijde een vriendelijke uitstraling krijgt. Altijd weer dat element van natuur en beweging. Door de boetseerwas krijgt zij de mogelijkheid om creativiteit en spanning in haar beelden te combineren. De bronzen vogelbeelden van Jonneke Kodde zijn in Nederland en in vele landen daarbuiten neergestreken.