zonder titel

zonder titel
zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel

Plaats: Almere

Locatie: Koningin Beatrixpark

Kunstenaar: Karien Vervoort

Materiaal: cortenstaal en gietijzer

Jaar: 1988


Beschrijving:

Ter gelegenheid van het afscheid van de voorzitter van de Raad van Bestuur, Jan Daniël Hooglandt, wilde de Hoogovens een tentoonstelling beeldende kunst organiseren. Als thema koos men de Griekse mythe van Prometheus. Prometheus is de zoon van de titaan Iapetos. Bij de verdeling van gaven en vaardigheden aan de aardse wezens door de Griekse goden was de mens er bekaaid afgekomen. Prometheus stal het, door Zeus zorgvuldig bewaakte, vuur van de goden en gaf het aan de mensheid. Prometheus leerde de mens het gebruik van het vuur en het smeden. Daarmee kon de mens zich in de breedste zin verder ontwikkelen. Zeus gooide Prometheus van de Olympos af en liet hem aan een rots in het Kaukasus‑gebergte ketenen waar de adelaar Ethon elke dag zijn lever kwam opeten. In de nacht groeide de lever echter weer aan. Uiteindelijk werd Prometheus door Herakles, de zoon van Zeus, bevrijd.

De Nederlandse kring van Beeldbouwers nam de organisatie van de beeldententoonstelling op zich en maakte van de mythe een thematische opdrachtstelling. Hierop konden kunstenaars een reflectie insturen. In de eerste ronde werden dertig beeldende kunstenaars uitgekozen voor een voorlichtingsdag op het industrieterrein van Hoogovens IJmuiden. Uiteindelijk werden 14 kunstenaars geselecteerd die evenzoveel monumentale, abstracte kunstwerken maakten. De beelden werden in de werkplaatsen van Hoogovens uitgevoerd in ijzer en aluminium, de belangrijkste materialen die binnen het concern vervaardigd worden. Van 8 mei t/m 31 juli 1988 werden de 14 kunstwerken geëxposeerd op de beeldententoonstelling “Prometheus: licht in beeld" in park Beekestijn in Velsen.

Tijdens de expositie van Hoogovens maakte de Adviescommissie voor Beeldende Kunst van de gemeente Almere kennis met het werk van Karien Vervoort en nam een optie op het daar tentoongestelde kunstwerk. Het object werd na afloop van de tentoonstelling op de proef in het Beatrixpark in Almere Stad geplaatst. Op 12 december 1989 nam het gemeentebestuur het besluit om over te gaan tot definitieve aankoop. Het bedrag dat voor de aankoop beschikbaar was bedroeg  ƒ 24.000,-, exclusief de reeds betaalde ƒ 1000,- voor de proefopstelling. In 1990 werd het kunstwerk midden op een pad in het park geplaatst. De kunstenares had zelf de klinkers voor de bestrating uitgekozen.

De wandelaar kon het kunstwerk, dat 203 x 145 x 52 cm groot is, niet binnen treden maar liep op tegen een roestbruin, fijnmazig traliewerk, dat is opgebouwd uit een open patroon van vierkanten en kruizen. De objecten van Vervoort laten vaak eenzelfde transparantie zien, waardoor de beschouwer tot “het hart” van de sculpturen doordringt. Zij vormen als het ware doorkijkjes, die taps toelopen en zodoende een enorme diepte suggereren. Het kunstwerk staat tegenwoordig niet meer op een wandelpad, maar heeft een plek naast een smal klinkerpaadje in het park gekregen.

Kunstenaar

Catharina Laurentia Maria (Karien) Vervoort is op 23 september 1961 in Sint-Oedenrode geboren. Van 1978 tot 1982 studeert zij voor goud- en zilversmit aan de Middelbare Technische Vakschool in Schoonhoven. Vervolgens studeert zij beeldhouwkunst aan de Gerrit Rietveld Academie en de Jan van Eyck Academie in Amsterdam. Tijdens haar afstudeeropdracht werd Vervoort gegrepen door het thema van de onbegaanbare ruimtes. Van 1987 tot 1994 woonde en werkte zij als beeldhouwster in Amsterdam. Vervolgens vestigde zij zich in Duitsland.