Beehold

Beehold

Plaats: Almere

Locatie: Floriade

Kunstenaar: Florentijn Hofman

Materiaal: Staal, cortenstaal

Jaar: 2022


Beschrijving:

Van 14 april t/m 9 oktober 2022 wordt in Almere de zevende editie van de wereldtuinbouwtentoonsteliing Floriade georganiseerd. Om de tien jaar strijkt het evenement op een andere locatie in Nederland neer. Eerdere Floriades werden gehouden in Rotterdam (1960), Amsterdam (1972 en 1982), Zoetermeer (1992), Haarlemmermeer (2002) en Venlo (2012). Voor de derde keer in de historie van de Floriade is er een motto. In 2002 was het 'Feel the art of nature' en in 2012 'Living nature'. Onder het thema 'Growing Green Cities' presenteert Floriade Expo 2022 oplossingen die nodig zijn om steden groener, gezonder en leuker te maken. Een motto dat goed past bij Almere, waar de pioniersgeest in het DNA van de stad zit. Bovendien is dit de eerste Floriade waar niet landen maar steden centraal staan.

Op verschillende plekken op het Floriadeterrein staan grote en kleine kunstwerken. Blikvanger is de 12 meter hoge sculptuur ‘Beehold’ die gemaakt is door kunstenaar Florentijn Hofman. Van ver lijken de bezoekers van de expo begroet te worden door twee vrolijk zwaaiende mensfiguren: een volwassene en een kind. Toch zijn het niet echt mensen. Wie dichterbij komt ziet dat beide gestalten compleet in bijen zijn gewikkeld. Het kunstwerk is geïnspireerd op de oude traditie ‘bee bearding’, waarbij een imkers met een bijenkoningin op de kin een baard van bijen creëert. De figuren symboliseren het belang van de bij, het diertje is verantwoordelijk voor 80% van de bestuiving van planten wereldwijd. 

Geïnspireerd door het thema 'Growing Green Cities heeft Hofman het kunstwerk 'Beehold' gemaakt dat gaat over de relatie tussen mens en natuur. Tienduizend cortenstalen bijen zijn op de huid van de figuren gelast. In een grote loods op Industriepark Kleefse Waard in Arnhem zijn twee lassers maandenlang vrijwel dagelijks bezig geweest om de duizenden bijen één voor één op het metershoge frame te lassen. Per bij kostte dat ongeveer een minuut of twee, maar als ze net op een moeilijk bereikbare plek zitten kon dat soms wel tien minuten duren. Naast duizenden vrolijke bijen én een bijenkoningin zijn ook honderd verdrietige toegevoegd. "Niet alle bijen zijn blij met hoe het nu gaat. Met plastic in de wereld. Met stikstofproblematiek". Toch is het een hoopvol beeld, vindt Hofman. "Het is ook een hoopvolle wereld waarin wij leven, wat mij betreft, maar daarin is ook wel ruimte voor pessimisme. Je moet af en toe verdrietig zijn en kritisch, daar gaan die honderd bijen natuurlijk over".

Het kunstwerk verwijst naar 'to behold' (aanschouwen) en naar 'to hold' (vasthouden), omdat we bijen moeten behouden. Het werk gaat over de relatie tussen bij en mensen, over de verbinding. Het gaat over evenwicht en een respectvolle relatie tussen mens en dier en onze complexe omgang met de natuur! Nu de wereld verstedelijkt en natuur entertainment wordt, staat die voorbeeldfunctie onder druk. Het beeld gaat over hoe we eerst ons zelf zien en dan pas de wereld om ons heen. Pas als je van dichtbij kijkt zie je dat de gestaltes geheel uit bijen bestaan. Die dubbelheid weerspiegelt onze beperkte kijk op de wereld: zelfs bij het aanschouwen van duizenden bijen, herkennen we daar nog steeds in eerste instantie onze eigen mensensoort in. To behold gaat over afstand nemen van de situatie, uitzoomen om juist tot de kern te komen.” 

Tot 9 oktober is ‘Beehold’ de blikvanger van de Floriade. Daarna wordt het beeld verplaatst naar de Esplanade in het centrum van Almere.

Bronnen: floriade.com, Algemeen Dagblad, Omroep Flevoland,

Kunstenaar

Florentijn Hofman is op 16 april 1977 in Delfzijl geboren. Hij volgde de Christelijke Academie voor Beeldende Kunsten in Kampen. Aansluitend deed hij een masteropleiding aan de Kunsthochschule in Berlijn. Hofman werkte enkele jaren in Schiedam en woont en werkt tegenwoordig in Arnhem. Wereldwijd kreeg hij bekendheid met zijn 'Rubber Duck', een sterk uitvergrote gele badeend, die symbool staat voor grenzeloze verdraagzaamheid. De opblaasbare, drijvende objecten dobberen op een onzichtbaar ponton en worden in havens aangemeerd. Tientallen eenden werden over de hele wereld tentoongesteld, vooral in Europa, Azië en Australië. Op elke locatie komt een nieuwe eend, en elke eend heeft een net iets ander formaat. De eerste eend was in Amsterdam geplaatst. De grootste eend van 26 meter hoog lag in 2007 in Saint-Nazaire. De kleinste was vijf meter. 

Dieren spelen een belangrijke rol in het werk van Florentijn Hofman. De dieren gebruikt hij als metafoor om onszelf (de mens) beter te duiden. Hofman maakt geen kunstwerken met een hekje eromheen, maar opvallende, surrealistische installaties waar je gewoon onderdoor loopt en waar kinderen vrolijk spelen. 'Site specific', noemt hij het zelf. "Het zijn letterlijk en figuurlijk werken op maat. Of het nou een park is of een drukke straat, ik reageer op plekken en op de ruimte, maar ook op architectuur en infrastructuur. Dan krijg je inderdaad vaak grootschalig werk." Hofmans werken vertellen niet alleen een verhaal over de plek waar ze staan, maar ze worden ook écht onderdeel van het leven in een stad of wijk. "

In Amsterdam-West staat sinds 2011 het kunstwerk 'De Staalman', een 11 meter hoge beer met een kussen onder zijn arm, in 2013 is in Arnhem een 30 meter lang luierend feest aardvarken geplaatst ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Burgers Zoo en in het wachtgedeelte van Schiphol staat sinds 2016 'Pets', een hond en kat waar kinderen op kunnen spelen. Het beeld de Bospoldervos uit 2020 in Rotterdam is 16 meter lang,10 meter hoog, weegt 65 ton en gaat over het verwelkomen van vreemdelingen in de stad. Maar met het beeld wil hij ook laten zien hoe de natuur de stad binnenkomt. In de Zweedse stad Örebro heeft Hofman een groot geel konijn opgezet met traditionele Zweedse dakspaanders. In 2021 werd in de Chinese stad Dujianyan een reuzenpanda geplaatst die liggend op zijn rug selfies maakt. Het beeld is 26,5 x 11 x 12 meter groot en weegt 130 ton en is geïnspireerd door een echte reuzenpanda die in 2005 verdwaalde in het centrum van Dujiangyan. In San Paolo maakte hij een dikke liggende aap van teenslippers. In 2022 werd op de Floriade in Almere het 12 meter hoge kunstwerk 'Behold' geplaatst.