Signum Omnilacus

Signum Omnilacus
Signum Omnilacus Signum Omnilacus Signum Omnilacus Signum Omnilacus Signum Omnilacus Signum Omnilacus Signum Omnilacus Signum Omnilacus

Plaats: Almere

Locatie: Haasweg / Eeekhoornstraat

Kunstenaar: Adriaan Rees

Materiaal: aluminium en keramiek

Jaar: 1995

Beschrijving:

Bij de oplevering van 44 seniorenwoningen aan de Haasweg, besluiten de Christelijke Woningbouwvereniging Goede Stede en Bureau De Gruyter Architecten en Ingenieurs een beeld te schenken voor de nabij gelegen groenstrook. De opdracht werd verstrekt aan de Amsterdamse kunstenaar Adriaan Rees. De titel "Signum Omnilacus" betekent "teken van Almere".

In de ontwerpfase liet Rees zich inspireren door de naam van de wijk, de faunawijk en de polder waarin Almere gebouwd is. Bij het opspuiten van het nieuwe land kwamen fossielen van geweidragers tevoorschijn, die in de oertijd op deze plek leefden. Dat gegeven verwerkt de kunstenaar in het kunstwerk. Op een 70 centimeter hoge betonnen sokkel staat een vier meter hoge aluminium 'boomstam'. Bovenop deze boomstam prijkt een 1,60 meter lang gewei dat van keramiek is gemaakt. Onderaan het beeld verwijst een roodbruine keramische druppelvorm naar de kleigrond van de polder. Adriaan Rees heeft het kunstwerk gesigneerd met A3.

Kunstenaar

Adriaan Eduard Rees werd op 21 oktober 1957 in Amsterdam geboren. Hees was werkzaam als fysiotherapeut toen hij besloot aan de kunstacademie te gaan studeren. Hij volgde van 1986 tot 1991 zijn opleiding aan de afdeling keramiek aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en van 1992-1993 een opleiding aan het Europees Keramisch Werk Centrum in Den Bosch. In 2004 gevolgd door een studie aan het Institute for Ceramic Studies in Shigaraki (Japan). Sinds 2000 is Adriaan Rees actief als beeldend kunstenaar in China en heeft sind 2001 zijn eigen atelier in de porseleinstad Jingdezhen.

Rees is naast beeldhouwer en keramist ook fotograaf en video- en installatiekunstenaar. Het werk van Adriaan Rees valt vooral op door de directe materiaalhantering waarmee hij emotie en expressie overbrengt. Zonder tussenkomst van instrumenten oefent hij fysieke kracht uit op de klei. De halen van zijn vingers, het drukken van zijn hand en de grip van zijn vuist is in de huid van zijn werken terug te vinden.

Laatste Update donderdag, 17 januari 2013