Boy/girl next door

Boy/girl next door
Boy/girl next door Boy/girl next door Boy/girl next door Boy/girl next door Boy/girl next door Boy/girl next door Boy/girl next door Boy/girl next door

Plaats: Almere

Locatie: Goedewerf

Kunstenaar: Berry Holslag

Materiaal: keramiek

Jaar: 2006

Beschrijving:

In het zuidelijk deel van Almere-Haven ligt de straat Goedewerf. De architectuur, in1977 door Inbo Architecten ontworpen, is robuust en heeft een schaal die goed past bij de steden langs de voormalige Zuiderzee. De meanderende opbouw van de wijk creëert een zekere speelsheid. Woningcorporatie Ymere vond de wijk nogal saai en vroeg Berry Holslag een kunstwerk te maken dat de straat een heel eigen karakter zou geven en dat tevens een persoonlijk herkenningspunt zou zijn.

Holslag ontwierp voor de bakstenen gevels van 8 trappenhuizen kleurrijke keramische reliëfs. De portretten van bewoners zijn direct herkenbaar en toegankelijk door de heldere beeldtaal die de kunstenares gebruikt. Berry Holslag geeft haar figuren een extra dimensie door ze meer dan levensgroot te maken. In deze portretten zijn contour, lijnvoering en kleur de belangrijkste beeldaspecten. De mensfiguren maken geen opvallende gebaren. Ze nemen een neutrale houding aan en stralen daardoor rust uit. Doordat ze frontaal zijn weergegeven, wordt de voorbijganger heel direct met ze geconfronteerd. De afgebeelde figuren staan volgens Holslag model voor een collectief welzijn en tonen op afstand een wederzijds respect voor en betrokkenheid bij elkaar.

Op 25 september 2006 werd het kunstwerk ‘Boy/girl next-door’ opgeleverd.

Kunstenaars

Bertha Johanna (Berry) Holslag is op 28 augustus 1947 in Den Haag geboren. Van 1965 tot 1969 studeerde zij aan de Vrije Academie in Den Haag. Aan dezelfde academie was zij van 1973 tot 1977 docente. Sinds 1972 werkt zij in keramiek. Bij de keramiekwerkplaats Structuur 68 in Den Haag ontdekt ze talloze mogelijkheden van dit materiaal. Begin jaren tachtig ontstonden de eerste, meer dan levensgrote keramische figuren met kleding in pasteltinten of in heldere, felle kleuren. Holslag profiteerde van de keuze uit een ongekend aantal gekleurde glazuren en ook van het gegeven dat de maatvoering van een keramisch beeld vrijwel onbeperkt is door de opbouw in blokken. De vormentaal sluit naadloos aan bij de toonaangevende beeldtaal van de jaren tachtig van de 20e eeuw waarin het mensbeeld weer volop in de belangstelling staat. Het is Berry Holslag niet alleen te doen om de verbeelding van gewone, herkenbare mensfiguren. Het gaat haar ook om de wijze waarop mensen in hun dagelijkse omgeving functioneren, om kijkgewoontes en tradities in de (beeldhouw)kunst ter discussie te stellen.

Laatste Update woensdag, 25 januari 2012