zonder titel

zonder titel
zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel

Plaats: Emmeloord

Locatie: Sondelstraat ('t Kompas)

Kunstenaar: Reinier van de Voorde

Materiaal: rvs / plexiglas

Jaar: 1987


Beschrijving:

De Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR) was van 1956 tot 1987 een regeling in Nederland, waardoor kunstenaars in ruil voor hun kunstwerken of diensten een uitkering konden krijgen. De gemeente Noordoostpolder was één van de uitvoerders van de BKR. 

Een aanmerkelijk deel van het BKR-werk is in de loop van de jaren bij openbare gebouwen en scholen terecht gekomen. Ook het ongeveer 3 m hoge geometrisch abstract e object van Reinier van de Voorde dat in 1987 op het schoolplein van 't Kompas geplaatst werd is een kenmerkend voorbeeld van de werken uit de BKR-periode. Op vier dichtbij elkaar staande palen van roestvrijstaal staan evenzoveel driehoeken haaks op elkaar. Binnen een roestvrijstalen frame is een strook gekleurd plexiglas aan een witte kunststof driehoek bevestigd. In iedere driehoek heeft de kunstenaar een andere kleur plexiglas verwerkt. Verwijzend naar de naam van de school, geven de gekleurde driehoeken de verschillende windrichtingen aan. Blauw wijst naar het noorden, groen naar het oosten, geel naar het zuiden en rood naar het westen.

Het object manifesteert zich als een blikvanger en onderscheid zich duidelijk van de omgeving.

Kunstenaar

Reinier Evert Johannes van de Voorde is op 5 april 1946 in Den Haag geboren. Hij volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Vanaf 1977 had Van de Voorde samen met zijn vrouw Loes een schilder-en grafisch atelier in Deventer. Geleidelijk aan hebben zij hun atelier uitgebreid tot expositieruimte voor eigen werk en vervolgens steeds meer voor kunstwerken van derden. In januari 1980 richtte Loes en Reinier van de Voorden de galerie 'Kunst en Keramiek op, waarin zij de eerste 6 jaar voornamelijk gebruikskeramiek van Nederlandse pottenbakkers aanboden. Daarna kwam het accent meer te liggen bij autonome studiokeramiek, met een voorkeur voor potvormen. In de loop der jaren ging de galerie zich steeds internationaler oriënteren. In 1994 werd de naam veranderd in ‘Loes en Reinier International Ceramics’.

In de tachtiger jaren van de vorige eeuw ontwierp Reinier van de Voorde driedimensionale kunstwerken en lichtobjecten. Zijn objecten ontlenen hun ‘functionaliteit’ en bestaansrecht aan het feit dat ze een plek of een ruimte markeren. Ze fungeren als ruimtelijke tekens die zich onderscheiden van de omgeving. Daarnaast schilderde hij realistische intereurstillevens en beoefende diverse grafische technieken, zoals hout- en linosneden, etsen en monotypes. Het Historisch Museum Deventer heeft etsen en schilderijen van Reinier van de Voorde in de collectie opgenomen. Van de Voorde is tot 1987 actief geweest als kunstenaar. Reinier van de Voorde werkte ook onder het pseudoniem R. Varing. 

Vanwege hun expertise op het gebied van ceramiek ontvingen Reinier en Loes van de Voorden in 1999 'De Gulden Adelaar' een culturele prijs van de gemeente Deventer. De prijs is in 1957 ingesteld voor Deventer inwoners, organisaties of bedrijven, die een bijzondere prestatie hebben geleverd op het terrein van kunst & cultuur, literatuur, muziek, geschiedenis, architectuur of wetenschap/innovatie. De prijs wordt uitgereikt op of nabij 10 april, de dag waarop Deventer in 1945 werd bevrijd.