Moeder en kind

Moeder en kind
Moeder en kind Moeder en kind Moeder en kind Moeder en kind Moeder en kind

Plaats: Emmeloord

Locatie: Pallasstraat

Kunstenaar: Henk Visser

Materiaal: Franse kalksteen

Jaar: 1981


Beschrijving:

Op 5 oktober 1972 gaf prins Claus von Amsberg het startsein voor de experimentele woonwijk Revelsant II, die in samenspraak met werkgroepen van bewoners van Emmeloord en omgeving ontworpen is door de architecten Coen Bekink, Jan Sterenberg en Hans Morshuis. De eerste van de 545 eengezinswoningen werd op 18 juni 1973 officieel opgeleverd. Aan het eind van dat jaar werd wijkvereniging Revelsant II opgericht die de eerste jaren zijn activiteiten hield in basisschool De Keerkring. Tijdens de officiële opening van het buurhuis aan de Pallasstraat op 10 oktober 1980 maakte wethouder Dirk de Wit, als voorzitter van het A.D. van Eckfonds, bekend dat de buurt met vier kunstwerken verfraaid zou worden. De gemeente dankt deze kunstwerken aan de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR), in de volksmond ook wel Contraprestatie genoemd. Het eerste kunstwerk uit de serie, 'Four Retangles', werd eind november 1980 geplaatst. Op 5 februari 1981 volgde de kunstwerken 'Openvallende steen', 'Abstract figuur' en 'Moeder en kind'.  

'Moeder en kind' is gemaakt door Henk Visser uit Deventer. De kunstenaar was aanwezig bij de plaatsing. Er was geen officiële onthulling gepland dus onthulde Visser het kunstwerk zelf door een jas, die hij over het kunstwerk had gelegd, weg te trekken. Het kunstwerk is gehouwen uit Franse kalksteen, een betrekkelijk zachte natuursteen. Het beeld is figuratief, je kunt heel duidelijk zien wat het voorstelt. Moeder en kind dansen hand in hand in de rondte, waarbij ze achterover leunen. Moeder en kind kijken elkaar aan. De driehoekscompositie zorgt voor een dynamisch beeld. 'Moeder en kind' zijn in sterk vereenvoudigde vormen zonder details afgebeeld. 

Het kunstwerk vertoont kenmerken van het expressionisme. In een expressionistische voorstelling staan de emoties centraal. De kunstenaar wilde niet zozeer de visueel waarneembare werkelijkheid weergeven maar heeft vooral zijn gevoelens ten aanzien van die werkelijkheid willen uitdrukken. In het expressionisme stond de natuurlijke gelijkenis van de voorstelling niet langer op de eerste plaats, de natuurlijke vormen maken plaats voor de persoonlijke interpretaties. Het kunstwerk lijkt beïnvloed door de opvattingen van schilders zoals Constant Permeke en Gustaaf (Gustave) De Smet.

bscGustaaf De Smet, Dorpszonnetje 

Op 27 april 1982 werd het kunstwerk 'Moeder en kind' van zijn sokkel getakeld en teruggebracht naar het atelier van Henk Visser in Deventer. Volgens de BKR commissie had de beeldhouwer het kunstwerk niet conform de afspraken afgewerkt. Visser had het beeld een gladde huid gegeven omdat hij van mening was dat het kunstwerk anders te veel te lijden zou hebben van de vorst. De BKR commissie was een andere mening toegedaan. Terug in het atelier heeft de kunstenaar het beeld met een slaghamer opgehakt. Dit noemen we boucharderen. Door deze bewerking kreeg 'Moeder en kind' het ruwe oppervlak zoals destijds met de BKR commissie was afgesproken. 

Kunstenaar

Hendrik Cornelis (Henk) Visser is op 19 augustus 1917 in Rijsbergen (gemeente Zundert) geboren. In 1936 volgde hij de Academieklas aan de Katholieke Leergangen in Tilburg. Daar werd figuratief gewerkt in de richting van figuratieve abstractie. Daarna vervolgde hij zijn opleiding van 1937 - 1940 aan de modelklas van de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en vervolgens aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Visser woonde en werkte tot 1955 in Seppe (gemeente Hoeve) verhuisde naar Zutphen en vestigde zich in 1965 in Deventer. Henk Visser overleed op 11 december 1991 in Deventer.

Henk Visser was beeldhouwer. Hij werkte veel in hout, Franse kalksteen, kunststeen en terras-gips. Visser werkte vooral figuratief alhoewel hij een abstraherende aanpak niet schuwde. Zijn onderwerpen waren vrouwen figuren, engelen en menselijke figuren. Enkele sculpturen zijn opgenomen in overheidscollecties. Voor Zutphen maakte hij het monument 'Bevrijding en wederopbouw', twee bronzen uitgietsels die een onderdeel vormen van het hek van de brug tussen de Laarstraat en de Warnsveldseweg. Andere kunstwerken zijn o.a. te vinden in Deventer, Joost Hiddes Halbertsma - Woensdrecht, Bevrijdingsmonument (1949) - Wilp, Geborgenheid (1972) - Roosendaal, Knielende boer (1975) - Nunspeet, Samenspel (1976) - Scheerwolde, Spelende kinderen (1977) en in Emmeloord, Moeder en kind (1981). Verder zijn er diverse speelplastieken van hem aangekocht door scholen.

Naast beeldhouwkunst beoefende Henk Visser ook grafische technieken (met name hout- en linosneden) en hield hij zich bezig met ruimtelijke vormgeving (wandreliëfs).