zonder titel

zonder titel
zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel

Plaats: Emmeloord

Locatie: Duit 15

Kunstenaar: Jan van Velzen

Materiaal: brons

Jaar: 1996

Beschrijving:

In juni 1994 fuseerde Agrico met het aan Cebeco-Handelsraad gelieerde handelshuis in poters, Wolf en Wolf in Lelystad. Later dat jaar werd besloten het nieuwe hoofdkantoor in Emmeloord te vestigen. Voor het nieuwe kantoor aan de Duit 15 staat een levensgroot beeld van een aardappelteler en zijn vrouw. De Noord-Hollandse kunstenaar Jan van Velzen heeft het realistische kunstwerk eerst in was geboetseerd voor hij het in brons liet gieten. De textuur in het brons brengt ons dicht bij de kunstenaar. Elke druk van zijn vinger of spatel in de was is in het brons te zien. Door om het kunstwerk heen te lopen verandert de expressie. Actieve en passieve houdingen wisselen elkaar af. 

Het kunstwerk is min of meer een symbolische weergave van waar Agrico voor staat. In 1974 bundelden groepen aardappeltelers hun krachten en zo ontstond Agrico, een coöperatieve organisatie met 1.100 in de aardappelteelt gespecialiseerde telers, die hun product met de grootst mogelijke zorg kweken. Dat komt tot uitdrukking in dit kunstwerk. De Agrico-teler toont trots de net door hem geoogste aardappels aan zijn gepassioneerd toekijkende vrouw. Doordat de teler en zijn vrouw beide gebiologeerd naar de aardappels kijken wordt de blik van de beschouwer door de kunstenaar als vanzelfsprekend in die richting gedwongen. De aardappel, het product waar het bij Agrico allemaal om draait. De 'aardappelteler en zijn vrouw', zoals het kunstwerk in de volksmond genoemd wordt, is in 1996 geplaatst bij de oplevering van het nieuwe kantoorpand van Agrico.

Met dank aan Agrico voor het verstrekken van informatie.

Kunstenaar

Johannes Joseph (Jan) van Velzen, werd op 15 maart 1931 geboren in Onderdijk, gemeente Wervershoof. Hij groeide op in een tuindersgezin. Als tiener boetseerde hij al kleine figuurtjes van klei. In zijn militaire diensttijd liep hij een knieblessure op en begon tijdens zijn revalidatie serieuzer met boetseren in klei. Dit was het moment dat zijn talent herkend werd. Hoewel een studie aan de kunstacademie niet doorging is hij sindsdien altijd beelden blijven maken. Als beeldhouwer is Van Velzen autodidact.

Tot 1981 was Jan van Velzen bloembollenkweker. Nadat hij zijn bedrijf verkocht had is hij zich volledig gaan toeleggen op het beeldhouwen en ging grotere beelden maken. Zijn werk is figuratief. De onderwerpen die hij kiest zijn voornamelijk huiselijke onderwerpen, portret- en karakterstudies en de werkende mens. 

Zijn eerste grote opdracht kreeg Jan van Velzen van de gemeente Wervershoof. Hij maakte in 1981 de Dijkwerker, een bronzen beeld van een spittende man dat bij gemaal Vier Noorder Koggen in Onderdijk geplaatst werd. Van Velzen was als beeldhouwer opgevallen toen hij  enkele jaren daarvoor een ontwerp van de heilige Gerardus Majella had gemaakt voor de 70-jarige parochie van Wervershoof. Geen traditionele vrome afbeelding van Gerardus, maar een tuinder met ontbloot bovenlijf, op de knieën in de klei. Andere kunstwerken in openbaar bezit zijn vooral te vinden in de omgeving van zijn geboorteplaats. 'De beste stuurlui' (1989) staat op het havenhoofd in Medemblik, 'Vrijheid'' (1996) in de dorpskern van Zwaagdijk, 'Moeder en kind' (1988) bij de R.K. kerk in Onderdijk en 'Paulus Potter en geit (1991) nabij de Drommedaris in Enkhuizen. In Emmeloord staat voor het gebouw van Agrico 'De aardappelteler en zijn vrouw' (1996). Voor een aantal beelden heeft hij zelf de plek mogen uitkiezen. Sinds de begin jaren 2000 is Jan van Velzen het rustiger aan gaan doen. Hij maakt nog weinig nieuw werk.

Laatste Update dinsdag, 09 april 2019