Abstract figuur

Abstract figuur
Abstract figuur Abstract figuur Abstract figuur Abstract figuur Abstract figuur

Plaats: Emmeloord

Locatie: Pallasstraat

Kunstenaar: Henny Zandjans

Materiaal: tempex / spuitbeton

Jaar: 1981

Beschrijving:

Door het herplanten van een 10 jaar oude boom, even oud als de gemeente Noordoostpolder destijds was, gaf prins Claus von Amsberg op 5 oktober 1972 het startsein voor het experimentele woonproject Revelsant II. Het bestemmingsplan van de wijk is met de bewoners van Emmeloord en omgeving tot stand gekomen. De bewoners werden betrokken voordat er werd getekend, om mee te denken over de woonomgeving en woningen. Wonen aan pleintjes, wonen aan het water, bij de straat, aan of tussen het groen. Men wilde een wandelroute over de pleintjes, door grote aaneengesloten stukken groen en langs de waterkant. 

Voor de aankleding van de buurt schakelde het A.D. van Eckfonds de BKR-commissie Hengelo (Ov) in. In deze commissie werkten een aantal gemeenten, waaronder Noordoostpolder, samen bij de uitvoering van de Beeldende Kunstenaars Regeling. De BKR-commissie Hengelo (OV) nodigde door middel van een advertentie in juni 1978 kunstenaars uit ontwerpen voor kunstwerken in te dienen. De kunstwerken moesten van duurzaam materiaal gemaakt worden en bijdragen aan de herkenbaarheid van de woonwijk. De BKR-commissie koos voor de ontwerpen van de kunstenaars Henny Zandjans, Carlo Kroon, Henk Visser en Ben Schildkamp. Op 5 februari 1981 werd aan de Pallasstraat het kunstwerk 'Abstract figuur' geplaatst dat gemaakt is door Henny Zandjans uit Diepenheim. Het object heeft een tempex kern met daaroverheen een dun laagje spuitbeton, een betonmengsel dat met perslucht op een ondergrond wordt gespoten, waardoor het tot zeer sterk beton verhardt. In de organische vorm speelt de tussenruimte een belangrijke rol. De openingen maken de ruimte rondom het beeld voelbaar. De ruimte eromheen wordt bij het kunstwerk betrokken.

Het is een vrijstaand  en ruimte-veroverend kunstwerk, maar is het nu abstract of figuratief? De sculptuur heeft geen specifiek vooraanzicht. Als je er omheen loopt kun je het op verschillende manieren bekijken. Het kunstwerk is gebaseerd op concrete vormen maar neigt naar het abstracte. Het is een geabstraheerde vrouwenfiguur. Als je goed kijkt herken je er een mollige vrouw met heel lang haar in. Zij staat op haar rechter been, heeft het linkerbeen gebogen en helt ver achterover. Haar armen steken schuin omhoog. Henny Zandjans sluit abstraheringsprocessen in zijn werk niet uit, maar deze mogen nooit ten koste gaan van de herkenbaarheid van het onderwerp.

In het park aan de Gooilaan staat de sculptuur 'Tors' uit 1999, eveneens van deze kunstenaar.

Kunstenaar

Henny Zandjans is op 18 november 1953 in Diepenheim geboren. Als kind tekende en schilderde hij al veel. Hij schilderde werk van Rembrandt na, naar eigen zeggen niet onverdienstelijk. Aangemoedigd door het thuisfront studeerde Zandjans van 1970-1975 aan de Academie voor Kunst en Industrie (AKI) in Enschede. In eerste instantie om te tekenen. Maar al snel bleek dat hij talent had voor beeldhouwen. Zijn docent Gooitzen de Jong, toen stadsbeeldhouwer van Enschede, raadde hem aan om naar de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam te gaan. Daar werd hij niet aangenomen, maar kwam terecht op de Academie Minerva in Groningen waar hij van 1975 tot 1979 les nam in beeldhouwen en tekenen.

Centraal in het werk van Henny Zandjans staat het mensfiguur. Daarnaast heeft zijn werk vaak een link met de geschiedenis. In een interview zegt hij: "Ik laat me graag inspireren door de Griekse mythologie, die verhalen bieden de vrijheid om je eigen invulling aan te geven". Zandjans is een traditioneel beeldhouwer die in zijn werk voortdurend bezig is om de essentie van wat hem op dat moment bezig houdt weer te geven. Om dat te bereiken blijft hij dicht bij zichzelf en zijn manier van waarnemen. Beeldhouwen is voor hem een levensstijl waarbinnen ambachtelijke waarden even belangrijk zijn als eeuwenoude en tijdloze sculpturale overwegingen. Wanneer je Zandjans aan het werk ziet in zijn atelier zie je een gedreven mens die voortdurend teruggrijpt op de meest basale vaardigheden in zijn vak. Hij gebruikt volumes, vlakken, lijnen en juiste vormverhoudingen om bijvoorbeeld beweging, emotie, kracht, vrijheid en evenwicht zichtbaar te maken. Het abstraheren van zijn vormen vindt plaats maar gaat nooit ten koste van de herkenbaarheid van het onderwerp.

Werk van Zandjans vindt je o.a. in Diepenheim – Judith, Oldemark – Lastdraagster (1980), Borculo – Vrijheidsstrijder (2004), 's Gravenzande – Hermes (1989) en Paard en Ruiter, Musselkanaal – Bruintje Beer (1995)  Vollenhove – Durgerdammervissers (2000) en in Emmeloord  – Abstract figuur (1981) en Tors (1999).

Laatste Update zaterdag, 18 mei 2019