zonder titel, Auke de Vries

zonder titel, Auke de Vries
zonder titel, Auke de Vries zonder titel, Auke de Vries zonder titel, Auke de Vries zonder titel, Auke de Vries zonder titel, Auke de Vries zonder titel, Auke de Vries zonder titel, Auke de Vries

Plaats: Lelystad

Locatie: Stationsplein West

Kunstenaar: Auke de Vries

Materiaal: gelakt staal

Jaar: 2002

Beschrijving:

Na 1980 zocht Auke de Vries voor zijn werk letterlijk de ruimte op. Het kunstwerk voor de rechtbank is hier een goed voorbeeld van. Op een betonnen sokkel staat een kleurig object te balanceren. De Vries vertelt: "Bij mij staat altijd iest scheef. Dit is een dankbare manier om de ruimte te gebruiken". Het object is vervaardigd van staal en kleurig gelakt.

‘Kunstwerk zonder titel’ hoort bij de rechtbank. Een statig, bijna streng gebouw, ontworpen door architect van Dam. De kunstenaar ontwerpt zijn sculpturen altijd na grondige bestudering van de omgeving waarin het beeld uiteindelijk terechtkomt. Zo ontstond een sculptuur die een interactie aangaat met zijn omgeving. Het beeld is geplaatst bij de entree. Het kunstwerk is ruim negen meter hoog. Dat verschaft het werk dezelfde onaantastbaarheid die uitgaat van de dragende kolommen van het gebouw daarachter. Balans en evenwicht zijn het centrale thema in het object, met een knipoog naar dat wat zich binnen de muren van de rechtbank afspeelt.

Kunstenaar

Auke de Vries werd op 27 oktober 1937 in Bergum geboren. Via Leeuwarden en Parijs kwam hij in Den Haag terecht. De Vries studeerde aan de Koninklijke Academie van beeldende kunsten in Den Haag. Aanvankelijk was hij werkzaam als schilder en graficus. Vanaf de jaren zeventig maakt hij metalen sculptures en is autodidact. De Vries is geen kunstenaar die volgens klassieke principes hakt, boetseert, snijdt of construeert, maar stelt zijn objecten samen uit schijnbaar lossen gewichtloze onderdelen die soms ver uitstrekken. De sculpturen hebben een dynamisch karakter, mede door de gekromde staven en lijnen waarmee hij zijn werk uitrust. Zijn objecten bestaan vaak uit staanders, een verbindingslijn ertussen, waar hangende ‘sprieten’ uit schieten. IJle, evenwichtige maar toch aan de zwaarte kracht onderhevige scheppingen.

Zijn kunstenaarschap wordt er één van matigheid genoemd, d.w.z. dat er een nauwkeurig evenwicht bestaat tussen gevoel en verstand. Die beide spelen een grote rol bij de totstandkoming van zijn kunstwerken. Deze worden veelal ontworpen met behulp van takjes, veertjes, papiertjes en dun vogelkooidraad. Daarna vergoot hij ze uit tot de maat zoals hij die in gedachte heeft. Dat vereist een grote concentratie en nauwkeurigheid, met daarnaast een goede materialenkennis.

Zijn bekendste schepping in Nederland is het ‘Maasbeeld’ dat zich in Rotterdam bevindt. Het heeft geen kleur en hangt bijna letterlijk in de ruimte. Losse elementen heeft hij op ingenieuze wijze in de lucht opgehangen. Het Maasbeeld vormt als het ware een grafisch lijnenspel. Dat grafische in zijn driedimensionale objecten is ook in andere scheppingen van Auke de Vries terug te vinden. Boven de vijver van het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam bevindt zich ook een sculptuurvan zijn hand. In samenwerking met koningin Beatrix maakte hij een beeld voor de hal van de Tweede Kamer. In Flevoland is werk van Auke de Vries te vinden in Lelystad, bij de Rechtbank en bij het Smedinghuis, aan één van de invalswegen van Dronten en aan de Nederlandstraat in Almere-Poort. Zijn beroemdste internationale werk is Landed of Gelandet bij het Daimler Chrysler Gebouw in Berlijn.

Van 1972 tot 1986 was hij als docent verbonden aan de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en van 1986 tot 1996 aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. De Vries woont en werkt in Den Haag.

Laatste Update zaterdag, 06 oktober 2012