Evolution

Evolution
Evolution Evolution Evolution Evolution Evolution Evolution Evolution Evolution

Plaats: Lelystad

Locatie: Visarenddreef

Kunstenaar: Marcel van Campen

Materiaal: roestvrijstaal

Jaar: 1992


Beschrijving:

In opdracht van de Provincie Flevoland heeft de kunstenaar Marcel van Campen ter gelegenheid van de uitbreiding van het Provinciehuis, nieuwe vleugel en statenzaal, de sculptuur ‘Evolution’ ontworpen. Het kunstwerk is aangeschaft conform de regeling 'Toepassing van kunst bij provinciale investeringen Flevoland'. Deze regeling, die op 1 januari 1990 is ingegaan, houdt in dat 1% van de investeringen in wegen, vaarwegen, verbouwing, aankoop en nieuwbouw van provinciale gebouwen aan kunsttoepassingen besteed wordt.

'Evolution' is in 1992 geplaatst in de Botter aan de achterzijde van het gebouw. Het drieluik bestaat uit drie roestvrijstalen, ellipsvormige platen waarin contouren van een gestileerde vrouw zichtbaar zijn. Marcel van Campen heeft gekozen voor een hoogwaardig roestvrijstaal dat gepolijst is. Polijsten is een bewerking waarbij door lang schuren een glad en glanzend oppervlak verkregen wordt. Iedere keer gebruikt de kunstenaar een fijner schuurmiddel.  Marcel van Campen is bij de 'Evolution' 3 maanden aan het polijsten geweest. Door deze afwerking spoelt tijdens een regenbui het vuil van het kunstwerk af en staat het er weer “stralend” bij.

Het kunstwerk kan in de wind bewegen en is in een funderingsblok, uit één geheel, verankerd. Als er in de buurt geheid zou worden verzakt het kunstwerk in zijn geheel. Een sculptuur dat vergankelijkheid als thema heeft, maar door de materiaalkeuze voor de “eeuwigheid” gemaakt lijkt te zijn.

In verband met de renovatie van het Provinciehuis in 2004 is het kunstwerk 'Evolution' geruime tijd in opslag geweest en heeft in 2012 een nieuwe plek aan de Visarenddreef gekregen.

Met dank aan Marcel van Campen voor de verstrekte informatie.

Kunstenaar

Marcel van Campen is in 1957 in Amersfoort geboren. Van 1985 - 1988 heeft hij aan het Open studiecentrum Amsterdam HBO-tekenen gedaan. Van 1988 - 1989 heeft hij les gehad aan de Rijksacademie in Amsterdam op de afdeling keramiek en beeldhouwen.

Marcel van Campen woont en werkt in Almere. Als artistiek vertrekpunt voor zijn werk geldt steeds een emotioneel moment. Vanuit een intense beleving van de natuur en ontmoetingen met mensen in zijn directe omgeving, ontstaat een eerste idee dat later uitgewerkt wordt tot een autonoom (op zich zelf staand, zelfstandig) beeld. In de overtuiging dat er meer is tussen hemel en aarde dan de direct waarneembare wereld, bouwt hij aan zijn eigen mythologische (fabelachtige, buitensporige) beeldverhaal. Het lot van de mens, de vergankelijkheid (het niet blijvend zijn), vormt de rode draad in zijn werk. In het drooggelegde land van Flevoland, als tijdelijk resultaat van een eeuwenoude strijd tussen mens en natuurelementen, vindt hij een geschikt decor.

In het werk van Van Campen is de ellipsvorm overduidelijk aanwezig als symbool van de vergankelijkheid. De ellipsvorm, vergelijkbaar met de baan die de aarde rond de zon maakt.