Veulen
Plaats: Lelystad
Locatie: Koopmanstraat
Kunstenaar: Floyd T. DeWitt
Materiaal: brons
Jaar: 1971
Beschrijving:
Midden in het Lelycenter staat op een betegelde sokkel een veulen. Een sierlijk diertje, zoals het daar staat. Op drie benen, het vierde aflikkend. Rustig kijkt het vanaf zijn plekje naar het winkelend publiek. Het is zo naturalistisch weergegeven dat menig voorbijganger de neiging krijgt om het even te aaien. Aan de huid kan je zien dat de kunstenaar het beeld eerst heeft gemodelleerd voor het in brons werd gegoten.
In 1971 werd in het Lelycentre een beeldententoonstelling gehouden. Ter gelegenheid van deze tentoonstelling werd het veulen aangekocht door de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders. Het kunstwerk is gemaakt door de Amerikaanse kunstenaar Floyd T. DeWitt. De kunstenaar gaf het kunstwerk de titel 'Innocence' oftewel 'Onschuld'. In Lelystad wordt het 'Veulen' genoemd.
Op 24 mei 2021 schrijft de kunstenaar op facebook bij foto's van het kunstwerk: "Innocence - Het veulen, in zijn jeugd zo komisch onhandig en toch mooi; in zijn verkenning van het leven, zich soms op dwaze manieren gedragen, maar oh zo vrij en PUUR ~ Floyd DeWitt. (Locaties: in Lelystad en Buitenveldert)". Uit de foto's bij deze post kunnen we opmaken dat er verspreid over Nederland tenminste 3 afgietsels van dit kunstwerk staan.
Kunstenaar
Floyd Tennison DeWitt is op 25 augustus 1934 geboren in Wolf Point (Noordoost Montana) in de Verenigde Staten. In het indianenreservaat Fort Peak groeide hij op, omringd door paarden. Al jong had hij een voorliefde voor kunst en ging schilderen. Na zijn diensttijd ging hij in 1957 in Minneapolis naar de School of Arts. Gedurende twee en een half jaar kreeg hij op de kunstacademie o.a. les van de kunstschilder David Ratner, de beeldhouwer Paul Granlund en de Australische beeldhouwer Bob Klippel. Tijdens zijn kunstopleiding was hij langere tijd trainer van racepaarden en maakte hij illustraties voor vakbladen over paarden. In 1961 kwam hij naar Nederland en studeerde 6 jaar op een studiebeurs aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hier leerde DeWitt dat beeldhouwkunst op zichzelf een taal is; de stille vormentaal! Hij kreeg o.a. les van Piet Esser, en dat is te zien aan het werk van Floyd T. DeWitt. Kenmerkend blijft de herkenbaarheid, zonder dat daarbij een al te gepolijste vormgeving gebruikt wordt. Floyd T. DeWitt, opgegroeid met paarden, paarden liefhebber, gebruikte ze vaak als onderwerp voor zijn sculpturen. Hij wist precies hoe ze in elkaar zaten en vanuit die kennis kon hij verder werken. Het liefst werkte DeWitt in brons. Ook ezels heeft hij meermalen uitgebeeld.
Her en der in Nederland zijn kunstwerken van zijn hand te vinden, want in de tijd dat hij in Nederland woonde had hij veel succes. In het Gijsbrecht van Aemstelpark in Amsterdam werd in 1968 een ruiterbeeld geplaatst. In Utrecht, in de Jan van Galenstraat, staat een groep van drie ezels (1970). In het Lelycenter in Lelystad staat een veulen (1971), hoog in de foyer van de Stadsschouwburg in Utrecht zweeft het beeld 'Pegasus in flight' (1972) en in Voorschoten staat een paard uit 1980. In 1984 keerde DeWitt terug naar Montana waar hij zijn werk voortzette.