Moeder en kind
Plaats: Lelystad
Locatie: Weversstraat / Snijdersstraat
Kunstenaar: Sjra Schoffelen
Materiaal: brons
Jaar: 1971
Beschrijving:
In 1971 werd in het Lelycentre een beeldententoonstelling gehouden. Ter gelegenheid van deze tentoonstelling werden een aantal kunstwerken aangekocht waaronder het beeld 'Moeder en kind'. Bij de aankoop door de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders heeft de bevolking inspraak gehad. Het kunstwerk werd geplaatst op het Brugplein, het toenalige ontmoetingsplein op de supermarkt waar tegenwoordig de Lidl in zit. De beeldhouwer Gerard Schoffelen heeft zich een tijdlang met het thema 'moeder en kind' beziggehouden en verschillende werken met dezelfde titel geschapen.
Het 80 cm hoge kunstwerk staat tegenwoordig in het winkelcentrum op de hoek van de Weversstraat en de Snijdersstraat. Aan het oppervlak kan je zien dat Sjra Schoffelen het model geboetseerd heeft voordat het in brons werd afgegoten. Sommige delen van de huid zijn glad op andere delen zijn nog duidelijk de vingerafdrukken van de kunstenaar zichtbaar.
Wie het beeld bekijkt kan ondanks de abstrahering, duidelijk de open gehouden vormen zien. De moeder met de armen om het kind heen, er naar toe gebogen, de hoofden raken elkaar aan. Het beeld ademt een sfeer van bescherming en beschermd zijn. Dat was de bedoeling van de maker. De herkenbaarheid van de vormen was daarbij ook duidelijk de opzet. In een interview zegt Sjra Schoffelen: "Als ik alle elementen laat vallen die zichtbaar zijn, zoals kleding of ledematen, blijft er iets over voor die begrippen die ik wil uitdrukken". Bekijk je de achterkant van dit beeld, dan zie je dat dit nog meer geabstraheerd is. De vormen zijn groter. De kunstenaar heeft met deze steviger opbouw het dragende element gestalte willen geven. De Limburgse beeldhouwer Sjra Schoffelen heeft zich een tijdlang met dit thema bezig gehouden en heeft verschillende werken rond dit thema gemaakt..
Kunstenaar
Gerard Cornelis (Sjra) Schoffelen is op 1 augustus 1937 in Susteren geboren. Sjra Schoffelen was als kind al volop bezig met tekenen, boetseren en kleien. Het was dan ook niet verwonderlijk dat hij van 1953 – 1957 studeerde aan de Stadsacademie voor Toegepaste Kunsten in Maastricht. Daarna vervolgde hij zijn opleiding van 1958 - 1962 aan de Jan van Eijck Academie in Maastricht. Daar was de Italiaanse beeldhouwer Carosso zijn leermeester, een zeer kritisch man. Een leerling die in zijn ogen te weinig talent had stuurde hij direct weg. Met een gewonnen studiebeurs, kon hij van 1962 - 1964 studeren aan de Hochschule für Bildende Künsten in West Berlijn.
Toen er van het ministerie de mogelijkheid kwam tot inschrijven voor de jonge Nederlandse kunsttentoonstelling greep hij zijn kans. Als één van de acht uitgekozen kunstenaars kwam hij met zijn werk drie jaar lang in alle musea in Nederland. Zijn naam begon een plek te krijgen. In 1965 kwam een groot beeld op de 8e Biënnale voor beeldhouwkunst in Antwerpen te staan. Dat beeld kreeg internationaal zeer veel aandacht. Daarna volgde zijn bekroning met de Henriette Hunstinxprijs en vanaf dat moment is zijn doorbraak in de kunstwereld definitief.
Gerard Schoffelen werkt bij voorkeur in brons. Zijn werk is organisch van vorm en vooral bij de bronzen beelden staan menselijke waarden centraal. Verder worden zijn beelden gekenmerkt door beweging, expressie, kracht, bescherming en ook verstilling. Er is een zekere mate van abstrahering, al blijft de mens als zodanig herkenbaar. De vormen zijn in de loop der jaren abstracter geworden en de thema’s minder zichtbaar.
Van 1970 tot 1990 was hij betrokken bij het kunstonderwijs; eerst in Tilburg en later aan de Stadsacademie in Maastricht, waar hij stafdocent was van de beeldhouw-afdeling.
Belangrijke opdrachten zijn o.a. plastieken voor DSM Heerlen, een fontein voor Brunssum en voor het Zuiveringschap Limburg Roermond, een plastiek voor AZL Beheer Heerlen en een plastiek voor een rotonde in Horst. Ook werd, in opdracht van de SRL, een fontein geplaatst bij Fransiscusoord Valkenburg. Het ‘relatiebeeld’ op het O.L. Vrouweplein in Maastricht is van zijn hand, alsmede het monumentale ‘Carnaval’ voor de gemeente Sittard/Geleen op de markt in Buchten. In Lelystad vind je het beeld "Moeder en kind". In Dronten op het Ruim staat "Grijpende Vormen". Zijn laatste opdracht was voor de gemeente Meerssen: een stenen beeld ‘relatie I ‘, onthuld in september 2013 in het Proosdijpark.