Gekantelde Kubus
Plaats: Lelystad
Locatie: Waddenlaan / Houtribdreef
Kunstenaar: Yvonne Kracht
Materiaal: cortenstaal
Jaar: 1981
Beschrijving:
Yvonne Kracht kreeg van de Gemeente Lelystad de opdracht een kunstwerk te ontwerpen voor de plaats waar het nu staat, aan de Waddenlaan. Het beleid destijds was dat elke wijk zijn eigen kunstwerk kreeg. Het ging om een vrije opdracht aan de kunstenares, waarbij het signaalelement, doorbreek de eenvormigheid van de nieuwbouw, in de opdracht was geformuleerd. Het werk is in 1981 geplaatst. In die tijd werkte Kracht met opengewerkte ruimtelijke objecten.
Eigenlijk heeft dit beeld geen officiële naam. Volgens Yvonne Kracht zou je het "uit het vierkant" kunnen noemen. Kracht is gefascineerd door ruimte, vooral door de verhouding van het platte vlak tot de ruimte. Het kunstwerk aan de Waddenlaan is één van een serie, waarbij zij vooral met geometrische vormen bezig was, en daar ruimtelijk iets mee deed. De basisvorm is een serie vierkanten die spiraalsgewijs in elkaar passen. Kracht heeft de vierkanten gekanteld en uiteengetrokken. Het beeld heeft geen herkenbare voorstelling, het is non-figuratief. Je moet ook niet proberen ‘er iets in te willen zien’. ‘Gekantelde kubus’ is een drie meter hoge constructie. Het is opgebouwd uit twintig centimeter dikke buizen van cortenstaal. De hoeken van het kunstwerk zijn iets afgeplat, maar verder bestaat het uit rechte buizen. Wel is er aan de binnenkant versteviging in aangebracht, zodat het bestand is tegen spelende kinderen. Wil je een goede indruk van Gekantelde kubus krijgen, moet je er omheenlopen. Het kunstwerk zit ingenieus in elkaar. Vanuit elke invalshoek krijgt het object een andere vorm.
Het kunstwerk van Yvonne Kracht is een goed voorbeeld van minimal art.
Kunstenaar
Yvonne Clothilde Julia Kracht is in 1931 in Rotterdam geboren als dochter van een Nederlandse vader en een Belgische moeder. In 1935 verhuist het gezin naar Brussel waar ze opgroeit. Van 1948 – 1951 volgt zij haar opleiding aan afdeling vrije schilderkunst van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Van 1952 – 1953 studeert zij aan het Hoger Instituut van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Antwerpen. Vanaf 1953 woont en werkt zij in Amsterdam.
Vanuit een abstract expressionistische schildertrant koos Kracht rond 1960 voor het uitbeelden in etsen, zeef-drukken en kleine driedimensionale objecten van geometrische vormen gebaseerd op machine onderdelen. Zij ontdekt dat het abstracte wiskundige denken een oneindig aantal beeldende variaties mogelijk maakt en ontwerp in de jaren zeventig monumentale constructivistische beelden, die door vakmensen met een wiskundige precisie uitgevoerd zijn. Die beelden komen voort uit haar fascinatie voor ruimte en kenmerken zich vooral in het gebruik van geometrische vormen zoals vierkant, driehoek en cirkel. Over haar werk, dat in de loop der jaren steeds mathematischer is geworden, zegt Kracht zelf: "die geometrische vormen drongen zich zo aan me op dat ik ze letterlijk uit het vlak wil laten komen". Ze heeft veel monumentale opdrachten gekregen die bijna allemaal in cortenstaal, roestvrijstaal of aluminium zijn vervaardigd. Van haar “Ingreep op de kubus” heeft ze echter ook een serie in marmer gemaakt.