Vliegtuigwrakken

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog waren aan boord van de vliegtuigen nog weinig navigatiemiddelen. Op hun bombardementsvluchten naar Duitsland gebruikten de geallieerde mogendheden het IJsselmeer als aanvliegroute. Stavoren, Urk en de Noordoostpolder werden door de vliegers als navigatiepunten gebruikt, want zelfs in de donkerste nachten was het verschil tussen water en land vanuit de lucht duidelijk te zien. De vliegers vlogen ook over het IJsselmeer omdat daar geen luchtdoelgeschut stond. Wel raakte ze regelmatig in gevecht met Duitse jachtvliegtuigen die gestationeerd waren op de vliegvelden Leeuwarden, Bergen (NH) en Havelte. Tijdens de luchtgevechten zijn duizenden toestellen boven Nederland neergehaald, zowel aan Duitse als geallieerde zijde. Ongeveer 250 vliegtuigen belandden in het IJsselmeer terwijl 29 vliegtuigen in de in 1942 drooggevallen Noordoostpolder zijn neergekomen. Met name sinds de laatste maanden van 1943, toen het geallieerd luchtoffensief op Duitsland steeds heviger werd, zijn in de Noordoostpolder opmerkelijk veel toestellen neergestort. De naam 'Vliegtuigweg' herinnert hier nog aan. Als de crashplek begaanbaar was werden de toestellen zo spoedig mogelijk door de Duitsers verwijderd. In 1948 werden nog acht vliegtuigwrakken, of brokstukken daarvan, aangetroffen die door schroothandelaren geborgen zijn.
Sinds 2010 worden overblijfselen uit de oorlog bestempeld als erfgoed. Deze resten vallen onder de Erfgoedwet. In april 2013 werd bekend dat in navolging van de stichting 4 mei Herdenking Dronten, de Stichting 'Ongeland' ook in de Noordoostpolder plekken wilde markeren waar in de Tweede Wereldoorlog vliegtuigen zijn gecrashd. De familie Ter Voert, wiens boerderij staat op de kavel waar de Dinah Might een noodlanding maakte, kwam met het idee om ook in Noordoostpolder een route uit te zetten. Door een financiële bijdrage van de gemeente Noordoostpolder kon de markering gerealiseerd worden. De blauw-witte markeringpaal heeft een lengte van circa 4 meter, waarvan 1 meter in de grond. Bovenop die paal staat het rood gespoten silhouet van een vliegtuig met een lengte van ca. 80 cm. Op 11 november 2013 zijn 13 palen geplaatst. De neus van het vliegtuig op de paal staat in de richting van de kavel waarop het toestel is neergestort. Op 29 oktober heeft wethouder Paul Vermeulen het eerste informatiebordje aan de paal aan de Vliegtuigweg 5 bevestigd. Daarmee werd de crashroute, die een stukje oorlogsgeschiedenis van de Noordoostpolder zichtbaar maakt, officieel geopend. Stichting Ongeland plaatst ook herdenkingspalen op plekken in Flevoland waar (onbekende) vliegeniers zijn aangetroffen. Op 29 mei 2016 is een paal bij de zuidpunt van Schokland geplaatst waar het levenloze lichaam van RAF piloot Bill Tudhope op 23 augustus 1940 werd aangetroffen. De drie bemanningsleden en de Hampden van Tudhope worden nog steeds vermist.
Klik op de foto's voor de beschrijving.