Vickers Wellington Mk IV Z1204

Vickers  Wellington Mk IV Z1204
Vickers  Wellington Mk IV Z1204 Vickers  Wellington Mk IV Z1204

Plaats: IJsselmeer

Locatie:

Maker: Vickers-Armstrongs Ltd

materiaal: diverse materialen

Jaar: 1941


Beschrijving:

Op 2 juli 1942 is de Wellington Mk IV Z1204, met code BH-V, om 22.25 uur opgestegen van de RAF basis Hemswell bij Lincolnshire voor een bombardementsmissie naar de industriestad Bremen (Duitsland). De Z1204 is een toestel van het No. 300 Squadron RAF en was geleend door het No. 301 Squadron. Het vliegtuig is onderdeel van een formatie van 325 vliegtuigen, 175 Wellingtons, 53 Lancasters, 35 Halifaxes, 34 Stirlings en 28 Hampdens. Aan boord zijn 6 militairen van Polish Air Force, de 26-jarige piloot F/Sgt. Teofiel Jerzy Kubiak, de 22-jarige co-piloot Sgt. Zdzisław Czapski, de 39-jarige navigator F/O Henryk Krasnodębski, de 23-jarige boordschutter Sgt. Marian Józef Łoziński, de 27-jarige boordschutter Sgt. Stanisław Ługowski en de 27-jarige radiotelegrafist/boordschutter Sgt. Login Pokrant. Op de heenweg wordt de Wellington getroffen door Flak, Duits afweergeschut en stort op 3 juli om 0.30 uur tussen Lemmer en Urk neer in het IJsselmeer. Alle bemanningsleden komen bij de crash om het leven.

De stoffelijke resten van Ługowski, Krasnodębski en Łoziński zijn diezelfde dag geborgen. Omdat ze aanspoelden op het dijkvak ten noorden van de Rotterdamse hoek werden ze door leden van de Luchtwacht Lemmer geborgen en in Lemmer op de Algemene Begraafplaats begraven. De drie andere bemanningsleden zijn vermist. Hun namen staan vermeld op “The Polish War Memorial" in Northolt (Groot Brittannië). Het kan zijn dat alle vermiste bemanningsleden in Amsterdam op de Nieuwe Oosterbegraafplaats zijn begraven. Drie lichamen spoelden op de dijk ten zuiden van de Rotterdamse hoek aan en werden geborgen en gekist door leden van de Luchtwacht op Urk. Sinds september 1941 stonden de Duitsers niet meer toe dat geallieerde vliegers op Urk werden begraven. Urk was toentertijd een Noord-Hollandse gemeente. De stoffelijke resten moesten naar het administratieve centrum overgebracht worden, in dit geval Amsterdam. Op 20 juli werd een niet geïdentificeerde Poolse vlieger op vliegkamp Schellingwoude aan land gebracht en op de Nieuwer Oosterbegraafplaats begraven in graf 85 A 15. Op 23 juli werden weer twee niet geïdentificeerde lichamen van Poolse vliegers op Schellingwoude aan wal gebracht. Omdat veld 85 vol was werden zij begraven op veld 69, rij E, graven 10 en 11. Maar het is ook mogelijk dat één of meer vermiste bemanningsleden in Lemmer begraven liggen. In de weken na het ongeluk zijn 4 niet geidentificeerde stoffelijke overschotten geborgen die naast Ługowski, Krasnodębski en Łoziński begraven zijn. Bron: zzairwar.nl

Toen Oostelijk-Flevoland in 1956 begon droog te vallen kwam bij Kamperhoek o.a. een motor boven water, die geïdentificeerd werd als een Amerikaanse Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp. Er was in de Tweede Wereldoorlog één Wellington variant die met de R-1830 was uitgerust en dat was de Wellington Mk. IV. Er werd in 1942 mee gevlogen door het RAF/Poolse 300, 301 en 305 squadron, het Australische 458 en 460 Sqn en het RAF 142 squadron. Omdat in Lemmer bemanningsleden van de Z1204 van het No. 301 Sqn begraven waren is lange tijd aangenomen dat de motor van de Wellington Z1204 afkomstig was. De Kamperhoek kwam vervolgens als crashlokatie van de Z1204 in de boeken. Nieuw onderzoek, aan de hand van een foto uit 1957, heeft echter in 2020 uitgewezen dat de opgegraven motor een Bristol Hercules Mk. XI is, waarmee de Wellington Mk. III was uitgerust. Op 28 september 1942 stortte de Vickers Wellington Mk. III. Z1663 op 8 km ten zuidwesten van Urk neer in het IJsselmeer en dat is exact de Kamperhoek. Bron: zzairwar.nl