Mustang P-51B-1-NA 43-12264

Mustang P-51B-1-NA 43-12264
Mustang P-51B-1-NA 43-12264

Plaats: Luttelgeest

Locatie: Uiterdijkenweg 36

Maker: North American Aviation (NAA)

materiaal: diverse materialen

Jaar: 1943


Beschrijving:

De Verenigde Staten van Amerika waren vast besloten zich in de Tweede Wereldoorlog niet in de gewapende strijd te mengen. Door de aanval op Pearl Harbor op 7 december 1941 raakten de VS betrokken bij de oorlog. De 354th Fighter Group werd in november 1942 gevormd. De groep bestond uit het 353rd, 355th en 356th Fighter Squadron. Elk Fighter Squadron bestond uit ongeveer 20 vliegtuigen. De 354th FG werd uitgerust met de eerste serie North American P-51B Mustang lange afstand jachtvliegtuigen. Het toestel verbruikte, in tegenstelling tot andere vliegtuigen, relatief weinig brandstof en beschikte door de afwerpbare brandstoftanks over een grote brandstofcapaciteit. Bij volle inbouwtanks (995 liter), inclusief een romtank achterin van 318 liter, en twee afwerptanks van 400 liter kon hij een afstand van ruim 2000 km afleggen. Met een topsnelheid van meer dan 700 km/u en de grote actieradius werd het mogelijk om de zware bommenwerpers gedurende hun hele missie te escorteren.

In oktober 1943 kwam de Ninth Air Force met de 354th Fighter Group op RAF Boxted bij Colchester in Groot Britannië aan. De taak van de 354th Fighter Group was het begeleiden van de zware bommenwerpers van de Eight Air Force (Achtste Luchtmacht) tot diep in vijandelijk gebied. Op het moment dat de Fighter Group operationeel was begon de USAAF met massale aanvallen op de Duitse industriële centra. De 354th FG vloog op 1 december 1943 zijn eerst operationele missie naar Bremen. Op 3 maart 1944 werd de eerste escorte missie van B-17 Flying Fortress en B-24 Liberator bommenwerpers uitgevoerd op hun 1100 mijl lange trip naar de Duitse hoofdstad Berlijn. Slecht weer verstoorde de operatie. Van de 14 Bomber Wings die in Engeland zijn opgestegen bereikt slechts één Berlijn. Achteraf kwam de aanval als "niet al te succesvol" in de boeken.

Op de ochtend van 3 maart steeg de P-51B-1-NA met registratienummer 43-12264 en rompcode GQ+D van de 355 FG om 10.00 uur op van RAF Boxted (Essex, Engeland). Het toestel met nickname "Sweet Suzanne" werd gevlogen door 2nd Lt. Horace Bedford White. Boven Embden noodzaakten technische problemen White terug te keren naar de basis in Engeland. Het toestel kampte met motorproblemen en landde om 11.10 uur op kavel NR18 in de Noordoostpolder, 5 km ten noordwesten van Blokzijl.

2nd Lt. White verstopte zich in een hooiberg. De volgende dag werd hij door opzichter G. Weijs van de Dienst Zuiderzeewerken via Blokzijl de polder uitgeholpen en naar het huis van verzetstrijder Marten Kingma (1893 - 1965) in Vollenhove gebracht, waar hij een paar dagen verbleef. Vanwege stagnatie op de pilotenlijn kon White niet overgedragen worden aan Peter Jan van den Hurk van de Meppeler KP. Op 25 april reisde hij in gezelschap van verzetsvrouw Tiny Mulder (1921-2010) naar Drachten waar hij onder de hoede werd genomen door Jilles Zijlstra (1903 - 1972) die een manufactu­renwin­kel in Drachtstercompagnie dreef. De winkel van Zijlstra werd later dat jaar, waarschijnlijk door verraad, in brand gestoken. Na veertien dagen reisde White, zonder escorte, met de trein naar Amsterdam. Vandaar werd hij naar het station in Veghel gebracht. Van 24 tot 26 juni staat zijn naam vermeld in het gastenboek van de familie Otten in Erp. Hun huis stond bekend als "Pyama-House" omdat de piloten die onderdak in het huis kregen altijd een schone pyjama op hun bed vonden. Op 26 juli werd White ondergebracht bij Adrianus H. van Mook die een rijwielzaak in Schijndel had. Bij het passeren van de grens voegde 1st Lt. Billy B. Boyer en staartschutter S/Sgt. Charles P. Miller, die op 23 maart 1944 met hun Boeing B-24 'Shoo Shoo Baby' in de Belterwieden bij Sint Jans Klooster neergekomen waren, zich bij het gezelschap. Eind juli strandde de ontsnappingstocht van White. Door verraad werd hij in Antwerpen door agenten van de Geheime Staatspolizei (Gestapo) gevangen genomen. Eind april 1945 werd hij door de Russen uit krijgsgevangenschap in Stalag Luft 1 in Barth bevrijd. Half mei ging White terug naar de familie van Mook in Schijndel om verhaal te halen omdat hij dacht dat Adrianus van Mook hem verraden had. Een priester, die tussen beiden kwam, wist hem te kalmeren en te overtuigen dat het verraad in Antwerpen was gepleegd. Hierop verliet White de woning. Begin juni 1945 keerde Horace B. White, dan 21 jaar oud, terug naar de Verenigde Staten. Bron:ZZairwar

Op 15 november 1943 was de ontsnappingsroute 'Fiat Libertas, door de Duitsers opgerold. Opmerkelijk is dat het oprollen van deze lijn tot gevolg had dat geallieerde bemanningsleden die nadien via Antwerpen werden weggesmokkeld allemaal gearresteerd werden. Bron: Verhaal 'Miet Pauw' op amaliavansoms.nl 

Zie ook: Stichting Ongeland 

Laatste Update vrijdag, 23 augustus 2019