Republic P-47D-20-RE Thunderbolt

Republic P-47D-20-RE Thunderbolt
Republic P-47D-20-RE Thunderbolt

Plaats: Emmeloord

Locatie: Hannie Schaftweg 8, kavel NJ86

Maker: Republic Aviation Company

materiaal: diverse materialen

Jaar: na maart 1943


Beschrijving:

Op 29 mei 1944 stegen 673 vliegtuigen op om vliegtuigfabrieken en olie-industrie in Duitsland en Polen te bombarderen. USAAF Officer 1Lt. William Connie O'Barr van de 356th Fighter Squadron/359th Fighter Group kreeg opdracht om voor de 8th Air Force de bommenwerpers van het 327th Bombardement Squadron van de USAAF-USAF op hun missie naar Duitsland te escorteren. De 21-jarige O'Barr, die sinds mei 1943 in dienst van het squadron was, vloog deze dag de 67e missie met zijn eenheid. Hij steeg in de Republic P-47D-20-RE Thunderbolt, met registratie 42-76372 en code OC-E op van RAF Martlesham Heath in Suffolk. Zijn opdracht was de B-17F bommenwerpers die naar Anklam vlogen te begeleiden en tegen de aanvallen van Duitse jagers te beschermen. 

Kort nadat de escortejagers bij het verzamelgebied aangekomen waren en zich in de bommenwerpers stroom voegden constateerde O'Barr problemen met de oliedruk van zijn toestel. Hij riep over de radio zijn wingman 2nd Lt. Robert P. Lubbers op en vroeg of hij een olielek zag. Deze verklaarde geen olie te zien. O'Barr meldde dat de oliedruk terug liep en kreeg op 60 miles (96,5 km) ten zuidoosten van Hamburg van de leider van het squadron, Lt. Col. Ernest J. White Jr., toestemming om de formatie te verlaten en terug te keren naar de basis. Boven het IJsselmeer bleek dat hij door motorproblemen onmogelijk verder kon vliegen. De P47-D Thunderbolt stortte om 12.45 uur in de Noordoostpolder neer, ten zuiden van Emmeloord op kavel NJ86. O'Barr sprong uit de escortejager en landde aan zijn parachute in de Noordoostpolder.

Kort na zijn landing werd O'Barr door staatsboer Willem Gerard de Feijter geholpen. Er bestaan documenten waarop W.G. de Feijter ingevuld heeft dat hij piloot O'Barr heeft overgedragen aan de beheerder van kamp Zwartemeer, de heer Th. van Wijngaarden. William O'Barr is via Ramspol de Noordoostpolder uit gesmokkeld naar Kampen. Bron: Nop in oorlogstijdOp 19 juni 1944 duikt zijn naam op in het 'gastenboek' van J.P. (Joop) Kruimel (1900-1976), othopedisch chirurg in Utrecht, die het huis 'De Ruif' in Garderen bezat en in de oorlogstijd onder de schuilnaam 'oom Joop' in die omgeving zeer actief geweest is in het verzet tegen de Duitsers. In het 'gastenboek' schreef O'Barr: "I owe many thanks to the good Dutch people who were my friends when I needed help. Someday I hope to return to Holland, to visit and try to repay them in some way". Bron: 'Schuilplaats de Veluwe' door Wolter Noordman. O'Barr werd door het Veluws verzet op de pilotenlijn gezet en bereikte via Brabant België. In Antwerpen werd Wiliam O'Barr opgepakt door infiltratie op de escape-lijn. Tot mei 1945 zat hij krijgsgevangen in Stalag Luft 1 bij Barth in het noorden van Duitsland. 

Later verklaarde O'Barr: "Ik verloor oliedruk en mijn motor viel uit. Ik sprong uit mijn kist boven de N.O.Polder, een drooggevallen deel van de Zuiderzee. Ik rolde mijn toestel ondersteboven op 15,000 voet om er uit te springen, viel er ongeveer halverwege uit en het pakket van mijn parachute raakte vast onder de cockpitkoepel terwijl mijn linkervoet vast zat onder de rechter rail van de koepel. Toen ik eindelijk doorhad wat er gebeurde begon ik mijzelf vrij te worstelen. Ik slaagde erin om over mijn hoofd de achterkant van de koepel beet te grijpen waardoor ik voldoende kracht had om mijn chute van onder de koepel vandaan te trekken. Ik raakte onmiddellijk los van het toestel en omdat ik geen idee had hoe hoog ik was trok ik onmiddellijk mijn parachute open. Toevallig was ik ondersteboven toen de parachute opende, dus voelde het als een zweepslag toen de klap van het openen kwam". (Vertaald uit: The 356th Fighter Group in World War II).