Mustang P-51B-10-NA 42-106693

Mustang P-51B-10-NA 42-106693
Mustang P-51B-10-NA 42-106693

Plaats: Ens

Locatie: Kamperzandweg 17, kavel NP49

Maker: North American Aviation (NAA)

materiaal: diverse materialen

Jaar: 1943


Beschrijving:

Op 16 januari 1945 maakte Lt. Graham Lupton een zogenaamde 'ramrod' missie naar Ruhland. 'Ramrod' was het codewoord om een missie aan te geven die bestond uit het escorteren van bommenwerpers door jagers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vermoedt wordt dat het woord 'ramrod' uit de tijd stamt van het 'Wilde Westen', toen cowboys, die op het vee moesten letten, 'ramrods' werden genoemd. Zij dreven het vee bijeen en brachten het naar de ranch. De piloten van de jachtvliegtuigen begeleidden de bommenwerpers op hun weg van en naar de vijandelijke doelen en brachten ze weer veilig terug naar de thuisbasis in Engeland. 
 
Op 16 januari 1945 namen 627 bommenwerpers en 693 jagers deel aan een luchtaanval op olie- en industriële doelen in Duitsland. De olieraffinaderijen in Ruhland, even buiten Dresden, waren het doel van 67 B-24 Liberator bommenwerpers. Deze olieraffinaderijen waren de grootste in zijn soort in Duitsland. Ze produceerde 350.000 ton per jaar, goed voor 5,6% van de olieproductie in het land. Lt. Graham Lupton was opgestegen van RAF East Wretham, zo'n 10 km ten noord-oosten van Thetford, Norfolk waar de 359th Fighter Group gestationeerd was. De 359th FG was op 20 december 1942 gevormd en bestond uit 3 operationele squadrons; 368 FS (code CV), 369 FS (code IV) en 370 FS (code CS). Lt. Lupton diende bij het 368th Fighter Squadron en vloog in de North American P-51B -10-NA Mustang, met serienummer 42-106693 en rompcode CV-M. De productie van de Mustang P-51B met de vloeistof gekoelde Merlin-motoren begon in 1943. In de North American's fabriek Inglewood in Californië werden 188 P-51 toestellen gebouwd. Tijdens het productieblok van de P-51B-10-NA werd besloten om het aluminium van de toestellen niet meer te voorzien van de 'Olive Drab' camouflage. Deze stap bespaarde extra kosten, gewicht en weerstand. 

Het eenmotorige jachtvliegtuig verbruikte, in vergelijking met andere vliegtuigen relatief weinig brandstof en beschikte over een grote brandstofcapaciteit. Met een actieradius van 2092 km maakte het de Mustang P-51B tot een ideale lange-afstand escortejager. Na de Engelse kust verlaten te hebben vloog de formatie ten noorden van Amsterdam naar het IJsselmeer. Daar aangekomen kreeg de Mustang te kampen met technische problemen. Het toestel verloor koelvloeistof en de oliedruk liep terug. Toen de motor in brand stond was de toen 22-jarige Lt. Lupton genoodzaakt de Mustang te verlaten. Op 10.000 feet (ca. 3048 m) hoogte sprong hij uit zijn toestel en Capt. George F. Baker jr, vliegend in de Mustang P-51 D met serienummer 44-14500 en rompcode CV-E, rapporteerde dat Luptons parachute zich op 8000 feet (ca. 2430 m) hoogte opende. Graham Lupton landde in de Noordoostpolder en werd door de Duitsers gearresteerd. Hij werd niet overgebracht naar een krijgsgevangenkamp in Duitsland, maar heeft tot het eind van de oorlog op verschillende locaties in Nederland gevangen gezeten. De Mustang P-51B stortte om 11.05 uur brandend ten oosten van Schokland neer op kavel NP49. Graham Lupton, geboren op 28 juni 1922, overleed op 12 november 2008 in Tavares, Florida op 86-jarige leeftijd. 

In 2023 is aan de Kamperzandweg 17 door Canon de Noordoostpolder een crashpaal geplaatst; Paal 26

Bron foto: http://www.americanairmuseum.com