Ford B-24J Liberator, 42-51495

Ford B-24J Liberator, 42-51495
Ford B-24J Liberator, 42-51495

Plaats: Creil

Locatie: Noorderringweg, Kavel NF84

Maker: Ford Willow Run fabriek

materiaal: diverse materialen

Jaar: 1942


Beschrijving:

De B-24J-5-FO Liberator, met serienummer 42-51495 van 93BG/329BS, steeg op 24 februari 1945 om 8.00 uur op van Harwick, Norfolk Engeland. Die zaterdag voerden 104 bommenwerpers van het type B-24 Liberator van de Second Air Division, een bombardementsaanval uit op de raffinaderijen van de Duitse plaats Misburg, ten oosten van Hannover. De B-24J, gevlogen door Capt. Gene Leroy Maddocks, was gebouwd in de Ford Willow Run fabriek in Michigan. De B-24 bommenwerpers waren bemand met twee navigatoren. Eén in een plexiglas koepeltje net voor de cockpit die navigeerde via gegist bestek (dead reckoning) en een tweede die zijn werkplek in de neuskoepel had en navigeerde door uit te kijken naar opvallende punten in het landschap (pilotage). Deze B-24 was uitgerust met een H2X "Mickey" radar. Op met radar uitgeruste toestellen was een radaroperator aan de bemanning toegevoegd. Hij was als navigator opgeleid, dus de leidende toestellen hadden 3 navigatoren aan boord. Er was geen buikkoepelschutter omdat de buikkoepel vervangen was door de radarkoepel. Daarom hadden "Mickey" vliegtuigen geen verdediging aan de onderzijde van het toestel.

Naast Capt. Maddocks waren co-piloot 1st Lt. Fred Lakner, navigator 1st Lt. Edward Nicholas Anderson, bommenrichter 1st Lt. Donald Naylor Winn, pilotage navigator 1st Lt. Anthony John De Cillis Jr., "Mickey" radar operator 1st Lt. Gunnard Clarence Strand, boordwerktuigkundigge/rugkoepelschutter T/Sgt. Richard Leroy Wnuk, radiotelegrafist T/Sgt. Norman Earl Fuller, neuskoepelschutter S.Sgt. Kenneth W. Johnson, zijluikschutter S/Sgt. Paul Joseph Suchcicki en staartschutter S/Sgt. Roy Gene Micheli aan boord. In het toestel vloog tevens Air Commander Capt. Oscar Phil Hoffman mee als aanvalsleider. 

Op de heenweg ontstonden er problemen aan de rechterbuitenmotor. Vlak voordat de bommenwerper het doel bereikte zag Capt. Hoffman zich genoodzaakt om de leiding van de formatie om 12.55 uur over te dragen aan Capt. Bennett E. Everest.  De bommenwerper zakte weg uit de formatie maar desondanks werd het doel gebombardeerd. Kort daarna viel ook de linkerbuitenmotor uit en de B-24J verloor hoogte en snelheid. Ter bescherming werd jagerhulp ingeroepen. Spoedig verschenen er vier P-51 Mustang-jagers, die de B-24J op de rest van de vlucht escorteerden. Toen het toestel de zuidelijke dijk van de Noordoostpolder passeerde viel ook de rechterbuitenmotor uit. Op 5000 feet verlieten de twaalf bemanningsleden de bommenwerper en landden hangend aan hun parachute veilig in de Noordoostpolder, in de buurt waar de Kuindervaart in de Lemstervaart komt. De B-24J Liberator stortte om 14.30 uur met nog één draaiende motor neer op 9 km ten zuiden van Lemmer, op kavel NF84 en NF85 in de Noordoostpolder, 6 km ten westen van kamp Schoterbrug. Capt. Maddocks was als laatste gesprongen en landde bij de Lemstervaart, niet ver van het vliegtuig.

De Duitse bezettingstroepen waren snel ter plaatse en binnen 25 minuten werden elf van de twaalf bemanningsleden gearresteerd. Zij verbleven de rest van de oorlog in krijgsgevangenschap. Captain Maddocks wist uit handen van de Duitsers te blijven. Schipper Blokhuis van de BU 33, die in de Lemstervaart voer, verstopte Maddocks aan boord en nam hem mee naar Spakenburg. Via Spakenburg kwam hij in Eemnes terecht en later in Blaricum, alwaar hij tot het einde van de oorlog ondergedoken heeft gezeten.

Zie ook: Stichting Ongeland

Laatste Update vrijdag, 07 november 2014