Boeing B-17G-10-DL 42-37751

Boeing B-17G-10-DL 42-37751
Boeing B-17G-10-DL 42-37751

Plaats: Tollebeek

Locatie: Zuidermiddenweg

Maker: Douglas Long Beach

materiaal: diverse materialen

Jaar: 1942


Beschrijving:

Op 8 oktober 1943 valt de Achtste Amerikaanse Luchtmacht met 156 bommenwerpers Bremen en Vegesack aan, begeleid door 250 Thunderbolts. De Boeing B-17G-10-DL Flying Fortress met serienummer 42-37751 en radicode XK-P van de 305th BG/365th BS stijgt even voor twaalf uur op van vliegveld Chelverston, bij Northamptonshire in Engeland, voor een bombardementsvlucht op Bremen. De B-17 is zwaar bewapend: mitrailleurs op de neus, dubbele achter de vleugels in de romp, onder de romp, boven de romp en in de staart. Vandaar de naam 'Vliegend Fort'. De 10-koppige bemanning bestaat uit piloot 2nd Lt. Wallace E. Emmert, co-piloot 2nd Lt. Robert William Fortnam, navigator 2nd Lt. Ernst F. Shelander, neuskoepelschutter S/Sgt. Walter Junior Fox, rugkoepelschutter/togglier T/Sgt. Joseph V. Weiss, radiotelegrafist T/Sgt. Henry Edmund Bessette, buikkoepelschutter S/Sgt. James F. Strange, linker zijluikschutter S/Sgt. Elton Fred Kevil, rechter zijluikschutter Sgt. Theodore J. Sysol en staartschutter S/Sgt. Howard L. Newton. Boven Friesland worden ze door Duitse jagers van het type Focke-Wulf Fw 190 aangevallen. Tijdens de beschietingen wordt de cockpit zwaar beschadigd en raken piloot Emmert en neuskoepelschutter Fox ernstig gewond. Ook de staart wordt geraakt en staartschutter Howard loopt lichte verwondingen op. Motor 3 en 4 staan in brand, de stuurboord binnen- en buitenmotor.

Co-piloot Fortnam neemt de besturing over, doorvliegen is onmogelijk. Om 15.12 uur maakt hij een geslaagde noodlanding in de Noordoostpolder op kavel NH32, op ongeveer 5 km ten noordoosten van Urk. Alle bemanningsleden verlaten de B-17, de gewonden worden naar buiten geholpen. Omdat de Amerikanen de Duitsers geen informatie in handen willen spelen proberen ze het toestel in brand te steken. Als dat mislukt slepen ze zoveel mogelijk apparatuur naar buiten en schieten het kapot.

Op de gewonden na weten bijna alle bemanningsleden de Noordoostpolder uit te komen maar worden de één na de ander door de Duitsers ingerekend. Op 9 oktober wordt Newton als eerste opgepakt in Emmeloord. Op 10 oktober worden Fortman en Shelander in de buurt van Apeldoorn gearresteerd en ook Sysol, die aanvankelijk met Kevil samen was wordt door de Duitsers ingerekend. Verzetstrijder ingenieur Marten Klasema, die in dienst was bij de Dienst Zuiderzeewerken, brengt die avond Bessette, Weis en Strange naar het bouwterrein van de in aanbouw zijnde sluis bij Urk en verbergt ze onder het rijshout en de rietbergen op de werkhaven. Op 10 oktober brengt Hielke Vos, eveneens in dienst bij Zuiderzeewerken, het drietal naar de timmerschuur op de scheepswerf van de gebroeders Hakvoort aan de Westhaven. Na een dag in het duikershol, een schuilplaats onder de schaafbank, te hebben gezeten duiken ze onder bij Piet Brouwer en zijn vrouw Nellie. Omdat de Duitsers fanatiek naar hen op zoek zijn, brengen ze het grootste gedeelte van de tijd noodgedwongen door in de kelder. Op 16 oktober gaan de Amerikanen met de Urkerboot naar Enkhuizen en worden vervolgens in Bovenkarspel op de trein naar Amsterdam gezet. Op hun vlucht naar de vrijheid zijn ze alsnog gearresteerd. Alleen Kevil weet, met behulp van het verzet, aan de Duitsers te ontsnappen. Via België, Frankrijk, Spanje en Gibraltar keert hij op 11 januari 1944 per vliegtuig terug in Engeland.

Anderhalf uur na de noodlanding arriveren de Duitsers en dokter Jan Andriessen vanuit Urk bij het toestel. De gewonden worden verzorgt en naar Urk overgebracht. De volgende ochtend worden ze met de boot naar het Wilhelmina Gasthuis in Amsterdam vervoerd. Emmert, die een schotwond in zijn onderbuik had, verblijft 11 weken in het hospitaal en daarna nog een tijd in Lazeret Obermaßfeld in midden Duitsland. Dit ziekenhuis werd gerund door artsen uit Groot Brittanië, Canada en Nieuw Zeeland die door de Duitsers gevangen waren genomen. In september 1944 keert Emmert, afgekeurd voor het leger, terug in Amerika. Fox wordt na zijn verblijf in het ziekenhuis naar krijgsgevangenkamp 'Stalag Luft 3' overgebracht waar hij tot het einde van de oorlog verblijft. Alle bemanningsleden overleven de oorlog.

De Boeing B-17G-10-DL met serienummer 42-37751 is door de Duitsers opgeblazen. Brokstukken van het toestel werden later ook op kavel NH31 teruggevonden.

Zie ook: Stichting Ongeland

Laatste Update vrijdag, 01 januari 2016