Avro Lancaster Mk. I W4367

Avro Lancaster Mk. I W4367
Avro Lancaster Mk. I W4367 Avro Lancaster Mk. I W4367 Avro Lancaster Mk. I W4367 Avro Lancaster Mk. I W4367 Avro Lancaster Mk. I W4367

Plaats: Dronten

Locatie: De West , Eskimolaan

Maker: A.V. Roe Aircraft Co.

materiaal: metaal

Jaar: 1942


Beschrijving:

In de Tweede Wereldoorlog wordt Gelsekirchen, een industriestad in het Ruhrgebied, een aantal keren door de geallieerden gebombardeerd. In de nacht van 25 op 26 juni 1943 vertrekken 473 Royal Air Force bommenwerpers voor een missie naar Gelsenkirchen. De stad wordt hevig gebombardeerd en met name de Nordstern olieraffinaderijen worden vernield en wel zodanig dat de productie van vliegtuigbrandstof voor langere tijd uitviel.

Van de thuisbasis Syerston (Engeland) stijgt op 25 juni om 22.45 uur de Avro Lancaster Mk. I met serienummer W4367 en rompcode ZN-? van het No. 106 Squadron op. De bommenwerperstroom passeert ter hoogte van Bergen de Nederlandse kust en vervolgt zijn route over het IJsselmeer richting Nunspeet. Op 20 km ten noordwesten van Harderwijk wordt de Lancaster W4367 door een Duitse nachtjager uit de lucht geschoten. Oblt. Hans Leickhardt van 11./NJG1, dat gedetacheerd is op Fliegerhorst Leeuwarden, claimt het toestel op 4000 meter hoogte te hebben neergehaald. Om 01.06 uur stort de Lancaster bommenwerper ten westen van Harderwijk in het IJsselmeer.

Alle zeven bemanningsleden komen bij de crash om het leven. De lichamen van boordwerktuigkundige Sgt. Edward Ernest Tyler (19 jaar) en radiotelegrafist/boordschutter F/Sgt. Joseph Pass (27 jaar) worden op 3 juli uit het IJsselmeer geborgen. De stoffelijke resten van eerste vlieger P/O Peter John Page (22 jaar) en navigator F/Sgt. James Hancock (31 jaar) worden op 5 juli geborgen. Deze 4 bemanningsleden zijn op begraafplaats Oostergaarde in Harderwijk begraven. Het stoffelijk overschot van bommenrichter F/Sgt. J. MacMillan (32 jaar) wordt op vliegkamp Schellingwoude aan land gebracht en op 12 juli begraven in een gemeenschappelijk graf op de Nieuwe Oosterbegraafplaats in Amsterdam (69-B-13). De lichamen van de beide boordschutters, F/Sgt. Hiram Edwin Davies (22 jaar) en F/Sgt. John Charles Welch (22 jaar) zijn nooit teruggevonden. Zij worden herdacht op the Memorial to the Missing, Runnymede in Surrey (Engeland). De vliegers van de RAF kregen de opdracht de kenmerken, waaruit hun identiteit zou blijken, te verwijderen zodat de Duitsers niet konden achterhalen van welk toestel zij afkomstig waren. In de weken nadat dit toestel is neergestort zijn in plaatsen rondom het IJsselmeer 20 lichamen geborgen die als 'Unknown Soldier' ter aarde zijn besteld. Het is heel aannemelijk dat de lichamen van Davies en Welch geborgen zijn. Op het Monument voor geallieerde vliegers in Harderwijk worden de omgekomen bemanningsleden herdacht.

Diezelfde nacht wordt om 01.11 uur de Wellington HF544 en om 02.01 uur de Halifax HR731 door een Duitse nachtjager neergeschoten. Beide toestellen storten in het IJsselmeer, een tiental kilometers van de crashplaats van de de Lancaster W4367.

Na het droogvallen van Oostelijk Flevoland worden delen van het wrak geborgen. Op 29 april 2011 is op de crashplaats een herdenkingspaal onthuld door de heren Gerrit Zwanenburg (oud berging officier), Rutger Kuiper (werkzaam als landbouwkundig opzichter bij de Rijksdienst IJsselmeerpolders en zodanig betrokken bij de ruiming van de eerste vliegtuigwrakken) en Airgunner Ron Powers. Het is de eerste van negentien palen die in Dronten een stukje nieuwe geschiedenis, die zich bij de drooglegging openbaarde, zichtbaar maakt.

Zie ook: Crashroute paal 1

Laatste Update donderdag, 29 december 2016