Avro Lancaster Mk. III ED618

Avro Lancaster Mk. III ED618
Avro Lancaster Mk. III ED618 Avro Lancaster Mk. III ED618

Plaats: Biddinghuizen

Locatie: Alikruikweg

Maker: A.V. Roe Aircraft Co.

materiaal: diverse materialen

Jaar: 1943


Beschrijving:

Op de late middag van 9 april 1943 heerst er op de bases van het Britse Bomber Command in Oostelijk Engeland weer de typische drukte, die aan een luchtaanval voorafging. De bommen worden in de toestellen geladen en de bemanningen geinstrueerd. Die nacht stijgen 104 Lancasters en 5 Mosquitos op van hun basis voor een bombardementsvlucht op Duisburg. Dikke wolken zijn er de oorzaak van dat de formatie zich verspreidt. Negen Lancasters, de ED502, ED521, ED554, ED556, ED608, ED618, ED724, ED806 en de RS5898 keren niet terug op hun thuisbasis. 

De Avro Lancaster Mk. III met registratienummer ED618 en rompcode SR+X stijgt in de avond van 9 april om 20.20 uur op van de vliegbasis RAF Holme-on-Spalding Moor in Yorkshire voor zijn eerste operationele missie. De ED618 is één van de 620 Lancasters die in 1941 besteld zijn bij A.V. Roe Aircraft Co. De 4-motorige bommenwerper is op 23 maart 1943 geleverd aan het No. 101 Squadron RAF. Het toestel wordt gevlogen door de 22-jarige piloot F/Sgt. John David Steele. Aan boord zijn verder de 26-jarige navigator F/Sgt. Michael John Bennett, de 22-jarige bommenrichter Sgt. D’Arcy Gould, de 23-jarige boordwerktuigkundige Sgt. John Hence, de 21-jarige radiotelegrafist/boordschutter F/O Norman James Ritchie, de 23-jarige rugkoepelschutter F/Sgt. Stanley Grundy en de 21-jarige staartschutter Sgt. William David George O’Brien. Na de take off wordt niets meer van de Lancaster vernomen.  

In het bovenste deel van de neus van de Lancaster bevindt zich een geschutskoepel met twee mitrailleurs, in het onderste deel van de neus huist bommenrichter Sgt. Gould met zijn instrumentarium. Hij heeft door het ronde paneel in de perspex koepel een goed uitzicht naar voren en beneden. In het midden van de romp zit de bovenste geschutskoepel, waarin rugkoepelschutter F/Sgt. Grundy twee mitrailleurs bedient. Aan het eind van de romp is de staartkoepel met nog eens vier mitrailleurs die Sgt O'Brien bedient. De acht 7.7 mm Browning mitrailleurs van de Lancaster bestrijken het luchtruim benedenvoor, voor, boven, achter, benedenachter en opzij van het toestel. Aan de onderzijde bevindt zich een zogenaamde blinde hoek, waarbinnen de boordschutters niet kunnen waarnemen en die buiten het bereik van hun wapens ligt. En dat weten de piloten van de Duitse nachtjagers. De met bommen geladen Lancaster ED618 wordt om 22.45 uur boven het ‘Goor’ in Doornspijk aangevallen door de Messcherschmith Bf 110 met werknummer 4811 die gevlogen wordt door Lt. Oskar Köstler van het commando nachtjagers 10./NJG1. De nachtjager vliegt onder het toestel maakt een steile klim en opent het vuur. Hoog in de lucht explodeert de Lancaster en stort samen met de Messerschmitt neer. De brokstukken van de toestellen komen verspreid over een groot gebied neer. Het merendeel van de brokstukken komt terecht bij Doornspijk. Alle zeven bemanningsleden komen om het leven en vinden hun laatste rustplaats op het Ereveld op de Algemene begraafplaats in Doornspijk.

In maart 1980 wordt in de buurt van Elburg de motor van de Lancaster geborgen. Aan de Alikruikweg bij Biddinghuizen zijn onderdelen van het wrak geborgen. 

Ook Lt. Köstler vindt de dood. Zijn Messerschmitt is in Doornspijk geborgen.

Zie ook: Crashroute paal 4 

Laatste Update donderdag, 03 maart 2016