Gloster Meteor T.Mk.7 1-301

Gloster Meteor T.Mk.7 1-301
Gloster Meteor T.Mk.7 1-301 Gloster Meteor T.Mk.7 1-301 Gloster Meteor T.Mk.7 1-301 Gloster Meteor T.Mk.7 1-301

Plaats: Biddinghuizen

Locatie: Kokkelweg

Maker: Gloster Aircraft Company

materiaal: diverse materialen

Jaar: 1952


Beschrijving:

In de nog drassige polder werd in april 1960 het wrak van de Gloster Meteor T.Mk.7 met registratie 1-301 door de Bergingsdiendst van de Koninklijke Luchtmacht geborgen en naar Gilze-Rijen overgebracht. Het was het eerste van een reeks vliegtuigwrakken die in het drooggevallen Oostelijk Flevoland door de Bergingsdienst van de KLu geborgen zouden worden.

De Gloster Meteor is tijdens een vlucht op 17 maart 1954 verongelukt. Het Utrechts Nieuwsblad plaatst op donderdag 18 maart 1954 onder de kop “Weer een straaljager in het IJsselmeer gestort” het volgende artikel: “Woensdag omstreeks twee uur is nabij Harderwijk een Dual Gloster Meteor van de vliegbasis Soesterberg tijdens een oefenvlucht verongelukt in het IJsselmeer. De beide inzittenden kwamen daarbij om het leven. Het waren de 24-jarige sergeant-vlieger Nieuwenhuis uit Rotterdam en de 32-jarige sergeant-vlieger A.D. Moeke uit Amsterdam. De straaljager stortte ongeveer tien kilometer ten noord-oosten van gemaal Lovinck bij Harderwijk in het IJsselmeer. Het ongeluk werd pas bekend toen de schippers van een vrachtboot, de gebroeders Meijer, die in dienst zijn van de Zuiderzeewerken, het lijk van een der inzittenden naar de wal brachten. De Rijkspolitie te water en ook de reddingboot van Lemmer de 'Hilda' zijn onmiddellijk uitgevaren om een onderzoek in te stellen”.

De omgekomen bemanningsleden B. Nieuwenhuis en A.D. Moeke worden herdacht op het 'Gedenkteken Luchtvarenden' in Soesterberg. Hun namen zijn ingegraveerd in één van de 20 zuilen waaruit het monument bestaat.

De Gloster Meteor was het eerste door een straalmotor aangedreven trainingsvliegtuig en werd na de Tweede Wereldoorlog door Groot-Brittannië geëxporteerd. Nederland kocht 7 Meteror T.Mk.7’s van de Britten. Vanaf februari 1949 werden de eerste machines afgeleverd. De tweede levering ging om 13 toestellen (met de Nederlandse registratie I-8 t/m I-20). De derde levering omvatte 25 toestellen (I-301 t/m I-325) waarvan de laatste in mei 1956 geleverd werd. De Gloster Meteor T.Mk.7 1-301 werd in opdracht van de Royal Air Force door Gloster Aircraft Company gebouwd als WH207 en werd op 5 februari 1952 geleverd. Op 20 maart 1953 is het toestel verkocht aan de Koninklijke Luchtmacht (KLu) en kreeg de Nederlandse registratie 1-301. Het toestel had nog geen schietstoel, deze doet pas zijn intrede bij de F.Mk. 8.

Zie ook: Crashroute paal 7

Laatste Update maandag, 05 mei 2014