Het Gesprek

Het Gesprek
Het Gesprek Het Gesprek Het Gesprek Het Gesprek Het Gesprek Het Gesprek

Plaats: Dronten

Locatie: Kop van 't Ruim

Kunstenaar: Pieter Kortekaas

Materiaal: brons

Jaar: 2000


Beschrijving:

In 2001 is aan de Schans, naast het gemeentehuis het kunstwerk "Het Gesprek" van Pieter Kortekaas geplaatst. De beelden zijn ruim twee meter lang en staan in een kring met de gezichten naar elkaar toe. Vier langgerekte geabstraheerde figuren die in brons zijn gegoten. De beelden zijn groen gepatineerd. Geen mannen, geen vrouwen, maar mensen, lijken met elkaar in gesprek verwikkeld. Op pieterkortekaas.nl schrijft Kortekaas: "Hoe ga je met elkaar om en met jezelf? Deze beelden zijn een uitnodiging tot communiceren, een aanmoediging om jezelf te laten zien. Eerst heb ik gezocht naar de vorm: wat is de verbeelding van innerlijke kracht? Ieder mens heeft een mannelijke, een vrouwelijke en een onzijdig component, tezamen vormen deze elementen een eenheid. Met elkaar communiceren is de enige manier om iets tot stand te brengen".

De beeldengroep is in 2000 door het college van burgemeester en wethouders van Dronten aangekocht voor ongeveer € 90.750. Over de aanschaf is bij verschillende politieke partijen nogal wat beroering ontstaan. Dit kunstwerk symboliseert de Gemeente Dronten na 30 jaar. "Dronten", zegt het gemeentebestuur, "is de ontmoeting van ruimte en dynamiek, de ontmoeting van stedelijke voorzieningen en een dorps karakter. Dronten is ook ontmoeten, even niet moeten, tijd voor jezelf en de ander.

Vanwege de bouw van Winkelcentrum Suydersee is het kunstwerk in 2006 op de Kop van 't Ruim aan de voet van de Ludgerustoren geplaatst.

In het programma Beeldspraak geeft de kunstenaar uitleg over het kunstwerk.

Kunstenaar

Pieter Kortekaas werd in 1943 in Beuningen geboren. "Als jongen had ik al een grote belangstelling voor de natuur" zegt Kortekaas. "De natuur vormde mijn karakter en door de jaren heen is de band tussen de natuur en mij steeds inniger geworden".

In 1961 werd hij vertegenwoordiger voor een Duitse bloemenfirma in Berlijn. De drukte van de wereldstad en de bouw van de Muur benauwde hem. Hij besloot de stad te ontvluchten en ging door Europa reizen. Tijdens deze reizen werd hem duidelijk dat hij kunstenaar wilde worden. Hij had echter geen geld voor een opleiding aan een kunstacademie. Om kennis op te doen van beeldhouwkunst bezocht hij tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Kortekaas is autodidact.

In 1965 hakte hij zijn eerste, realistische beelden uit natuursteen. Enkele jaren later ging hij werken in polyester en daarna in brons. Over de keuze voor brons zegt de kunstenaar: "Brons leeft, het oppervlakte verandert voortdurend". Het gieten besteedt hij uit. De verdere afwerkingen en het patineren doet hij zelf. De patina is belangrijk, want de kleur bepaalt mede de sfeer van het beeld.  Bij patineren laat men het metaal versneld roesten met behulp van chemicaliën en eventueel verhitting van het metaal. Er ontstaat dan een gekleurde en geoxideerde huid (patine). De meeste van de beelden van Kortekaas zijn zacht turkoois van kleur. Een vaak terugkerend thema in het werk van deze kunstenaar is het mensfiguur. Hij beeld ze zowel figuratief als abstract uit. Kortekaas heeft ook een aantal prachtige sculpturen van paarden en van vogels in hun vlucht op zijn naam staan.