Mariabeeld begraafplaats

Mariabeeld begraafplaats
Mariabeeld begraafplaats Mariabeeld begraafplaats Mariabeeld begraafplaats Mariabeeld begraafplaats Mariabeeld begraafplaats Mariabeeld begraafplaats Mariabeeld begraafplaats Mariabeeld begraafplaats

Plaats: Marknesse

Locatie: Groenezoom

Kunstenaar: anoniem

Materiaal: marmer

Jaar: 2019


Beschrijving:

In 2014 benaderde een kunstenaar uit Noordoostpolder, die niet bij name genoemd wilde worden, de gemeente Noordoostpolder met de vraag of die belangstelling had voor een Mariabeeld. De gemeente toonde belangstelling en de kunstenaar schonk het beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes dat geplaatst werd op het katholieke gedeelte van de Algemene Begraafplaats aan de Espelerlaan in Emmeloord. Bij het opruimen van het atelier van de kunstenaar waren meerdere Mariabeelden tevoorschijn gekomen. In 2019 ontving de RK Geloofsgemeenschap H. Ireneüs een beeld van Maria voor op een begraafplaats. Een aantal personen maakte een rondgang langs de begraafplaatsen en zij besloten dat het beeld bij de ingang van het rooms-katholieke gedeelte van de Algemene Begraafplaats in Marknesse zou komen te staan. In juni 2019 werd het beeld op een lage gemetselde sokkel op de begraafplaats geplaatst. Ter gelegenheid van Allerzielen vond de zegening van het Mariabeeld plaats op zondag 3 november 2019 na de eucharistieviering in de O.L.V. Sterre der Zee Kerk.

Van oudsher wordt Maria in de kunst afgebeeld als Madonna met het Christuskind. Sinds de 19e eeuw wordt Maria ook weergegeven zoals ze zich in 1830 in Parijs bekend maakte aan Catherine Labourné, met de armen neerwaarts gespreid, haar handen geopend en de rechtervoet op de kop van een slang òf met de handen in aanbidding gevouwen, zoals zij zich in 1858 vertoonde aan Bernadette Soubirous in een grot in het Franse Lourdes.

Het beeld van Maria van Lourdes op de begraafplaats is volgens de principes van de Beuroner Kunstschule gemaakt. In het benedictijnenklooster van Beuron in Zuid-Duitsland had de monnik-kunstenaar Peter Lenz (1832-1928), die de kloosternaam Desiderius had aangenomen, in 1894 een kunstschool gesticht die als doel had nieuwe kerkelijke kunst te bevorderen. De kunstwerken van de Beuroner Kunstschule zijn anoniem, gedaan door de groepsinspanning, en niet voor de glorie van de kunstenaar, maar van God. De kunstenaar-monniken van Beuron verwierpen elke vorm van naturalisme of romantisme. Ze huldigden de soberheid, de vormen moesten sterk gereduceerd worden. Typerend voor hun stijl is de symmetrie en de nadruk op de lijn. Het beeld van Onze Lieve Vrouw van Lourdes is gehouwen uit wit marmer. De serene Maria is staande, ten voeten uit afgebeeld, haar hoofd gebogen, de ogen gesloten en de handen gevouwen in gebed. Haar hoofd is bedekt met een sluier die over haar schouders afhangt. Het Mariabeeld is enigszins gestileerd vormgegeven. Door de symmetrie, die we vooral aan de voor- en achterzijde zien, en de verticale lijnen in haar gewaad is een statische compositie ontstaan die de serene devotie versterkt. De enige beweging wordt veroorzaakt door de golvende lijnen in haar mantel. Aan de achterkant zijn het de ronde lijnen in de sluier die het statische karakter doorbreken. 

Bron: facebook Michaelparochie Emmeloord.