Diego Rivera in de Sovjet Unie

Diego Rivera in de Sovjet Unie
Diego Rivera in de Sovjet Unie Diego Rivera in de Sovjet Unie Diego Rivera in de Sovjet Unie Diego Rivera in de Sovjet Unie Diego Rivera in de Sovjet Unie Diego Rivera in de Sovjet Unie Diego Rivera in de Sovjet Unie Diego Rivera in de Sovjet Unie

Plaats: Zeewolde

Locatie: De Wetering, Kunstbaan

Kunstenaar: Jan van de Pavert

Materiaal: waterglas, mortel

Jaar: 1998


Beschrijving:

In opdracht van Stichting De Kunstbaan, de voorloper de Stichting De Verbeelding kunst landschap natuur, realiseerde kunstenaar Jan van de Pavert in 1998 het kunstwerk 'Diego Rivera in de Sovjet Unie'. Naast zijn fascinatie voor de avant-garde beweging en de sociaal realistische schilderkunst van het begin van de twintigste eeuw, speelden ook van de Paverts eigen werk en de samenhang van de hedendaagse kunst een rol bij de totstandkoming van dit kunstwerk. De kunstenaar maakte eerder computeranimaties van een rondgang door een fictief huis, Villa Naispier. In het huis zouden schilderingen op de wanden geplaatst kunnen worden. Van de Pavert maakte hiervoor aquarellen. Deze werden op een foto-cd gezet en via de computer konden ze in de animatie opgenomen worden. Eén van die aquarellen heeft Jan van de Pavert in Zeewolde uitgevoerd met pigmenten in kaliumsilicaat, ofwel waterglas, die op mortel wordt aangebracht. Deze techniek komt dicht bij de frescotechniek en is speciaal voor het noorden boven de Alpen ontwikkeld. Van de Pavert noemt het zelf vaak silicaatverf, kaliumsilicaatverf is volgens hem waarschijnlijk correcter. Met dank aan Jan van de Pavert voor het toelichten van de techniek. 

In de titel van het kunstwerk liggen de uitgangspunten van de kunstenaar besloten. Hij verwijst met de rode kruisvormige motieven naar de opkomst van de abstracte kunst in Rusland. De stijl, de symbolen en figuren zijn afgeleid van Russische communistische propagandamiddelen uit het begin van de 20e eeuw en muurschilderingen over de idealen van de Mexicaanse revolutie. Van de Pavert heeft dit kunstwerk opgedragen aan Diego Rivera, een Mexicaanse revolutionair die leefde van 1886 tot 1957 en die met zijn sociaal-realistische muurschilderingen wereldberoemd werd. In 1927 reisde Rivera als vertegenwoordiger van de Mexicaanse communistische partij naar Moskou, voor de 10e verjaardag van de Russische revolutie. Hij bleef er 8 maanden, een ervaring die grote impact heeft gehad op zijn leven en werk. Hoog, in het midden van de schildering, heeft kunstenaar Jan van de Pavert Diego Rivera met de rug naar de beschouwer afgebeeld. De man linksonder, in het donkere pak naast een Bauhaus-achtige pop, is Willi Münzenberg (1889-1940) een Duitse communist, uitgever en filmproducent, die Diego Rivera naar Rusland haalde. Bron: staging.janvandepavert.nl. Hier in de beschutting van het betonnen gebouwtje mengt de kunstenaar historie en schilderkunst met elkaar. Het kunstwerk is geschonken door het Prins Bernhard Cultuurfonds Flevoland. Voor het kunstwerk is een hekwerk geplaatst om het tegen vandalen te beschermen. 

In 2005 zijn de activiteiten van De Verbeeding stopgezet omdat het kunstpaviljoen geen subsidie meer kreeg van de Rijksoverheid. De kunstwerken langs 'De Kunstbaan' worden niet meer onderhouden en raken in verval. In opdracht van de gemeente Zeewolde is de schildering 'Diego Rivera in de Sovjet Unie' in het voorjaar van 2015 door Kunstwacht gerestaureerd.

Kunstenaar

Johannes Antinius (Jan) van de Pavert werd op 10 mei 1960 in Zeist geboren. Na zijn opleiding aan de Academie Sint Joost in Breda (1979-1982) ging hij van 1982 tot 1984 naar Ateliers '63 in Haarlem.

Zijn vroege werken, die ontstonden aan het eind van de jaren tachtig van de twintigste eeuw, waren typisch "Tijdsbeelden", sober en minimalistisch, vol verwijzingen naar architectuur. Aan het begin van de jaren negentig maakte de kunstenaar kennis met de moderne computertechnieken. Vanaf dat moment maakt zijn werk een forse omslag, van sober en kaal naar weelderig en figuratief.

Aanvankelijk maakte Van de Pavert historische beelden, maar die hebben plaats gemaakt voor taferelen waar rockgroepen en andere jeugdige personen het toneel innemen. Zijn tekeningen doen denken aan de muurschilderingen van Diego Rivera en Fernando Leal, waarmee in de jaren twintig van de vorige eeuw de revolutie in Mexico gepropageerd werd.