De Wijnstok

De Wijnstok
De Wijnstok De Wijnstok De Wijnstok De Wijnstok De Wijnstok

Plaats: Biddinghuizen

Locatie: Akkerhof 3

Kunstenaar: René Karrer

Materiaal: natuursteen, leisteen

Jaar: 1967

Beschrijving:

In 1966-1967 werd het kerkcentrum 'De Voorhof' gebouwd naar een ontwerp van architect E.M. Fontein. In de gevel boven de ingang van de Protestantse kerk bevond zich het mozaïek 'De Wijnstok' van de kunstenaar René Karrer. Jezus zei tot zijn leerlingen: "Ik ben de Wijnstok, jullie de ranken. Wie aan Mij verbonden blijft, zoals Ik aan hen, die draagt veel vrucht, want los van Mij kunnen jullie niets doen" (Joh. 15:1 en 5). Het kunstwerk is samengesteld uit verschillende soorten natuursteen waarvan de onderdelen in reliëf verschillen. Daardoor ontstond er een levendig lijnenspel. De bladeren en druiven zijn gemaakt van groene en witte natuursteen, de stam van zwarte leisteen. De stenen van het mozaïek zijn in beton ingelegd.

In 2020 werd in verband met het teruglopend aantal kerkbezoekers de protestantse kerkzaal gesloopt. De protestantse kerk kocht en verbouwde het katholieke gedeelte, de katholieke kerk werd huurder. Het lag in de bedoeling dat het mozaïek van René Karrer uit de gevel uitgezaagd zou worden en herplaatst op de plek van de voormalige nooduitgang. Op het allerlaatste moment werd dit vanwege de kosten afgeblazen en vernietiging van het kunstwerk dreigde. Op donderdag 16 juli 2020 hoorde de Werkgroep Monumentale Kunst (WMK) van Heemschut hiervan en kwam onmiddellijk in actie omdat er al veel naoorlogse kunst verloren gaat. Het benodigde geld voor uitname en opslag werd bijeengebracht en het werk werd op vrijdag 24 juli door sloopbedrijf Van Werven uitgehesen en opgeslagen. De WMK is nu fondsen aan het werven om het kunstwerk te herplaatsen op de plaats van de voormalige nooduitgang, de oorspronkelijk gedachte locatie. 'De Wijnstok' van kunstenaar René Karrer is een duidelijke maar ook fraaie exponent van de architectuurgebonden kunst uit de wederopbouwperiode. Niet alleen omdat het werk speciaal ontworpen en vervaardigd is voor deze locatie, maar ook qua beeld- en vormentaal en het gebruikte materiaal.

Kunstenaar

René Albert Karrer is geboren op 7 november 1927 in Morchviller-le-bas in de Elzas Haut-Rhin, Frankrijk. Van 1940 tot 1944 was hij in zijn geboorteland Frankrijk leerling meubelmaker bij verschillende bedrijven. Van 1944-1946 volgde hij een avondstudie aan de kunstnijverheid instituten in Mulhouse en Straatsburg. Van 1947-1949 vervulde hij zijn dienstplicht, waarna hij als technisch tekenaar werkzaam was. In 1953 ging hij naar de Academie des Beaux Arts in Parijs. Vanwege zijn talent werd hij geselecteerd voor een uitwisseling met de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Met een. Eurs van de Franse regering studeerde hij drie jaar in Amsterdam. Na zijn studie werkte Karrer in 1956/1957 als assistent bij de Amsterdamse kunstenaar Berend Hendriks (1918-1997), waardoor hij zijn kennis over de monumentale kunst kon verdiepen. In 1958 vestigde René Karrer zich als zelfstandig kunstenaar. 

Vanaf eind jaren vijftig realiseerde Karrer een groot aantal monumentale werken in diverse technieken. Beroemd werd hij vooral met zijn mozaïeken. Aanvankelijk maakte hij uitgesproken figuratieve mozaïeken van baksteen en/of keramiek. Vanaf midden jaren zestig werd zijn werk abstracter. Dit latere werk valt vaak op door hun dynamische compositie en het gevoelige materiaalgebruik. Karrer heeft diverse kunstwerken in Amsterdam gerealiseerd. Daarnaast is zijn werk te vinden in Beverwijk, Alkmaar, Santpoort, Wijk aan Zee, Hoogeveen, Biddinghuizen en Geleen. 

Van 1979-1992 was Karrer als docent techniek verbonden aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. In de loop der jaren heeft hij niet alleen monumentale kunst gemaakt, maar zich daarnaast ook toegelegd op het bouwen van zweefvliegtuigen. René Karrer overleed op 14 augustus 2013 in Amsterdam.

Laatste Update zondag, 11 oktober 2020