Beeldhouwer

Beeldhouwer
Beeldhouwer Beeldhouwer Beeldhouwer Beeldhouwer Beeldhouwer Beeldhouwer Beeldhouwer Beeldhouwer

Plaats: Biddinghuizen

Locatie: Waterkant

Kunstenaar: Nel van Lith

Materiaal: brons

Jaar: 2002


Beschrijving:

Op donderdag 23 mei 2002 heeft wethouder Jaap Holthuis het kunstwerk 'Beeldhouwer' van kunstenares Nel van Lith onthuld.

Het beeld is al in 1986 door de in Biddinghuizen woonachtige beeldhouwster uit Rose Aurora marmer gehakt, ook wel Rosa Aurora genoemd. Nel van Lith is een beeldhouwer pur sang, zij 'bevrijdt' haar vormen door van buiten naar binnen toe te werken. Omdat deze marmersoort uit Portugal in de winter stuk kan vriezen heeft Van Lith van het marmeren kunstwerk een afgietsel in brons laten maken dat op het grasveld aan de Waterkant in Biddinghuizen is geplaatst. Het bronzen beeld staat op een rechthoekige sokkel van natuursteen. De maten van het kunstwerk zijn 119 x 73 x 38 cm.

Het kunstwerk is een 'ondergronds zelfportret', de beeldhouwster zit er zelf in, De beeldhouwer, of eigenlijk de beeldhouwster, zit op haar knieën en boetseert een schaal. De inspiratiebron was toewijding, aandacht en concentratie voor iets of iemand. Toen Nel van Lith met het kunstwerk bezig was wilde zij iets in de handen van de op de knieën zittende, voorovergebogen figuur, een pop, een kind, een ander mens, iets waar met aandacht en zorg naar gekeken werd. Het werd een kom, met een negatief portret. Bron: NPO, Een leven lang, 5 januari 1995. In 'Portret van een bevlogen beeldhouwer' (2015) vertelde Van Lith over het negatieve portret in de handen van de beeldhouwer het volgende: "In de winter goot ik in de douche, want buiten in de hooiberg vroor het en was het ook van dat grieperige weer. Dus als ik de volgende dag naar de douche ging dan kwam ik mijn vorm weer tegen en dan moest ik kijken of ik hem gister wel goed gedaan had. En ik zetten ze vaak in water en als je water hebt in een negatief en je staart er twee minuten naar dan wordt het positief. Dus uit het leven gegrepen". Het kunstwerk getuigt van mensenkennis en een voorliefde voor de persoonlijkheid van de mens. Het beeld is aangekocht door de Stichting Kunstbelang Dronten en is gefinancierd door de Gemeente Dronten en de Provincie Flevoland. 

Bron: site: Nel van Lith

Kunstenaar

Petronella Huberta (Nel) van Lith werd op 22 november 1932 in Blaricum geboren. Haar moeder, Nel Kluitman, tekende en schilderde. Haar vader was de beeldhouwer Hubert van Lith. Toen Nel 3 jaar oud was scheidden haar ouders en haar moeder verbood haar contact met haar vader. Op 14-jarige leeftijd nam haar moeder haar voor het eerst mee naar het atelier van haar vader in Amsterdam. De sfeer daar, de schimmellucht van natte lappen, de half verkruimelde kleibeelden, een aardse geur van paddestoelen en mos maakte het voor haar duidelijk dat zij ook in zo'n atelier wilde gaan wonen. De keus voor een beeldhouwopleiding werd door haar moeder echter niet met gejuich ontvangen. Toch zet ze door. In 1950 volgde zij gedurende een jaar een opleiding aan de Kunstnijverheidsschool Quellinus Amsterdam. Van 1951 - 1956 werd zij aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam opgeleid door Piet Esser een echte boetseerder. Toen zij tijdens haar opleiding op de academie in het atelier van beeldhouwer Jan Meefout zag hoe hij bezig was met beiteltjes, slijpen en schuren stond haar besluit helemaal vast. Nel van Lith ontving in 1967 een beurs van het Ministerie van C.R.M. voor een studiereis naar Egypte en in 1981 kreeg zij de Gouden medaille van Arti uitgereikt, een eerbetoon van de leden van de Amsterdamse kunstenaarsvereniging 'Arti et Amicitiae' aan een eigentijdse collega.

Nel van Lith trouwde met de beeldhouwer Adam Jansma met wie ze vier kinderen kreeg. Ze woonden in de Swammerdamstraat in Amsterdam-Oost. Onder de woning was een souterrain annex atelier. Op 10 november 1965 kwam Jansma op 36-jarige leeftijd om het leven door een verkeersongeval. In de jaren zeventig betrok Van Lith een boerderij aan het Gein bij Abcoude. Zij combineerde het moederschap met het beeldhouwen en werkte vaak ’s nachts, waardoor ze snel leerde werken. Tot 1995 woonde en werkte Nel van Lith in Abcoude, waar zij beeldhouwles gegeven heeft aan de toenmalige kroonprinses Beatrix. Vandaar verhuisde de beeldhouwster naar Biddinghuizen. Sinds eind 2016 noemt zij Drenthe haar woonplaats. Nel van Lith behoort tot de belangrijkste Nederlandse na-oorlogse beeldhouwers. Zij heeft een breed en veelzijdig oeuvre, waarin zij zich zowel op het gebied van de abstractie als dat van het realisme begeeft. Zij werkt zowel in steen als in brons. Dat hakken in ruwe steen doet zij graag, maar met evenveel plezier boetseert zij portretten die uiteindelijk in brons worden gegoten. In de abstracte beelden past de kunstenares een eenvoudige, maar zeer uitgebalanceerde, haast organische vormentaal toe. De realistische werken omvatten ondermeer treffende portretbustes. De kunstenares maakt haar beelden niet om in een gebouw tentoon te stellen. Zij wil dat haar beelden ergens in de vrije ruimte een eigen leven gaan leiden. 

Na de troonsbestijging van Koningin Beatrix kreeg Nel van Lith in 1981 van de Rijksvoorlichtingsdienst de opdracht één van de officiële statieportretten van de Koningin te maken. Hare Majesteit poseerde zo'n 40 uur in haar atelier in Paleis Huis ten Bosch voor Van Lith. Van de portretbuste, die 42x38 cm groot is, werden ongeveer 40 exemplaren in brons gegoten die in 1982 bij overheidsinstellingen in heel Nederland geplaatst zijn. In het stadhuis van Amsterdam en van Almere stond o.a. één van deze portretten. De opdracht voor het portret van Beatrix heeft volgens Van Lith wat betreft de kansen voor haar werk eigenlijk niet zo goed uitgepakt. Nel van Lith is in hart en nieren een stenen beeldhouwer zoals zij dat zelf zegt. Maar na de opdracht voor de portretbuste heeft zij nooit meer een opdracht voor stenen beelden gekregen, alleen opdrachten voor bronzen portretten en dat heeft haar hogelijk dwars gezeten.

In Emmeloord zijn de kunstwerken 'Kop' en 'Oogst' te vinden, in Biddinghuizen staat het bronzen beeld 'De beeldhouwer' en in Swifterbant 'de Tweeling'. In november 2016 heeft de gemeente Dronten een derde kunstwerk aangekocht dat de titel 'Vluchtelingen' draagt. In Venlo vind je 'Levensbeeld' dat in 1977 geplaatst is. In Bergen NH staat het beeld 'Plastiek' (1983). In Amsterdam staat aan de Amstelveenseweg en in Slotervaart in het Eendrachtspark een kunstwerk van Van Lith.