Verspringende atleet

Verspringende atleet
Verspringende atleet

Plaats: Rutten

Locatie: Plantsoenweg - Venelaan

Kunstenaar: Peter Leeuwen

Materiaal: hout en verf

Jaar: 1983

Beschrijving:

Na een aantal jaren van planning waren in juni 1964 de financiering en alle vergunningen rond en kon gestart worden met de bouw van het dorpshuis aan de Lemsterpoort in Rutten dat ontworpen is door architect Theo G. Verlaan uit Zwolle. De bouw, die geraamd werd op ongeveer ƒ 225.000,- en waarvan de dorpsgemeenschap zelf ƒ 20.000,- bijeen gebracht had, werd uitgevoerd door bouwbedrijf Bosma NV van dorpsgenoot Jan Bosma. Op 2 maart 1966 opende minister mr. Maarten Vrolijk van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk werk het eerste dorpshuis in de Noordoostpolder dat de naam 'De Stiepe' kreeg. Deze naam symboliseert de steun die het gebouw aan de dorpsgemeenschap geeft. De naam is afgeleid van het werkwoord stiepen dat schoren, steunen, stutten betekent.

Tijdens de pauze van de officiële opening onthulde burgemeester F.M. van Panthaleon baron van Eck in de hal een plastiek van de in Steenwijk geboren kunstenaar Frans Jansen (1945). Het non figuratieve kunstwerk, een geschenk van het A.D. van Eckfonds, is gesoldeert van rood en geel koper en symboliseert de leefkern Rutten met daarin een centraal gelegen punt: het dorpshuis. De Stiepe bestond uit een grote zaal met toneelaccomodatie, een 18 m lange en 10 m brede vergaderzaal die tevens gebruikt kon worden als gymnastiekzaal en nog twee kleine vergaderruimten die ook als kleedkamers dienst deden. In 1969 werd het dorpshuis uitgebreid.

Het bestuur van Stichting Dorpshuis 'De Stiepe' wilde de 10 m lange, blinde buitenmuur van de gymzaal verfraaien met een kunstwerk waardoor de functie van het gebouw op kunstzinnige wijze verbeeld zou worden. Via de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR) was het mogelijk om een kunstwerk te krijgen. De BKR was tot 1987 een regeling die kunstenaars de mogelijkheid schonk zich volledig aan hun beroep te wijden. In ruil voor kunstwerken, die zij bij de gemeente inleverden, kregen de kunstenaars een uitkering. De uitvoering van de BKR werd door de gemeente gedaan, zij konden 75% van de kosten bij het ministerie van Sociale Zaken declareren. Als tegenprestatie voor het budget kreeg het Rijk een evenredig deel van de kunstwerken.

In het kader van de BKR maakte kunstenaar Peter Leeuwen in 1983 een kunstwerk van een verspringende sportfiguur. Leeuwen liet zich inspireren door de Amerikaanse atleet Robert (Bob) Beamon, die in 1968 op 22-jarige leeftijd een Olympische gouden medaille won op het onderdeel verspringen. Op 18 oktober schreef hij in het Estadio Olímpico in Mexico-Stad geschiedenis met een sprong van 8,90 m waarmee hij het bestaande wereldrecord met maar liefst 55 cm verbeterde. Nooit eerder was het wereldrecord met zo'n fenomenaal verschil verbeterd. De toen ter beschikking staande optische meetapparatuur was niet berekend om een dergelijke afstand op te meten, waardoor men moest overgaan op handmatige metingen. Bob Beamon was meer dan 22 jaar houder van dit record. Pas in 1991 slaagde Mike Powel er tijdens de wereldkampioenschappen in Tokio in om met 8,95 m de prestatie van Beamon met 5 cm te verbeteren. Het tweedimensionale kunstwerk de 'Verspringende atleet' bestond uit 5 houten sportfiguren, 3 op de muur en 2 in het gras aan de Plantsoenweg. Het kunstwerk gaf de verschillende fasen van de sprong weer. Peter Leeuwen schilderde de 5 verspringende atleten fotorealistisch, oftewel hij schilderde de levensgrote sporters zó realistisch dat hij de beschouwer laat denken dat het foto's zijn. Negatief ingestelde mensen beweren dan ook wel dat je net zo goed een foto kunt maken dan een poging tot fotorealisme te doen. Van het kunstwerk zijn heden ten dage nog maar 2 figuren over; de verspringende atleet die afzet en de verspringende atleet in de zweeffase. De verspringende atleet die landt en de twee figuren in het gras zijn verdwenen.

Bron: Rutten 50 jaar.

 Kunstenaar

Auke Peter Leeuwen is op 10 september 1948 geboren in Almelo. Peter Leeuwen is werkzaam als schilder, fotograaf en publicist. Hij schildert in twee uiteenlopende stijlen. Zijn schilderijen zijn expressionistisch of fotorealistisch. Het expressionisme is een stroming in de Europese kunst die zich vooral manifesteert tussen 1905 en 1920. In het expressionisme is men vooral geïnteresseerd in het innerlijke leven, de kunstenaar tracht zijn gevoelens, zijn ervaringen tot uitdrukking te brengen door de werkelijkheid te vervormen of te vereenvoudigen. Het fotorealisme is een figuratieve schilderstijl die in de jaren 1960 en 1970 in de Verenigde Staten ontstond. In het fotorealisme wordt het onderwerp tot in extreme details uitgebeeld om op deze wijze een foto te evenaren.

Sinds het begin van de jaren 1990 houdt Peter Leeuwen zich ook bezig met de materie glas. Via een techniek die Leeuwen op basis van paté de verre en fusing heeft ontwikkeld, maakt hij onder andere lichtobjecten van glas. Opvallend vormelement is de cirkel. Daarnaast valt in de beeldtaal de schriftuur op, die duidelijk is geïnspireerd door het abstract expressionisme en waarin de achtergrond van zijn kunstenaarschap is te herkennen. De intensiteit van de felle kleuren wordt versterkt door het gebruik van een lichtbron. In oktober 2018 verscheen zijn zesde fotoboek over zijn woonplaats Almelo. Bronnen: RKD en 't Vosseveen-Albergen

Laatste Update zondag, 11 november 2018