Seamale

Seamale
Seamale Seamale Seamale Seamale Seamale Seamale Seamale Seamale

Plaats: Ens

Locatie: Tuinrand

Kunstenaar: Anje Doorn-Flux

Materiaal: serpentijn

Jaar: 2000


Beschrijving:

In 1999 is in het kader van het LEADER II project in Ens een wandelpad gerealiseerd dat de herinnering aan het voormalig Zuiderzee verleden levend houdt. Langs deze 4,5 kilometer lange culturele, educatieve, sportieve en recreatieve wandeltocht staan kunstobjecten die op 11 november 2000 onthuld zijn door de toenmalige wethouder mevrouw Tineke Bij de Vaate en erelid van de Vereniging Dorpsbelang Ens de heer Piet Baars. Ter gelegenheid van de opening van 'Rondje Ens' vertelde Anje Doorn-Flux aan de krant De Noordoostpolder: "Met veel enthousiasme zijn we aan dit project begonnen. We zijn in het diepe gegooid en de uitdaging aangegaan. Het heeft veel tijd gekost, maar we hebben ervan geleerd en zijn een ervaring rijker". Samen met Hilly Binksma-Martens, Jeannette Nijhuis en Douwe van der Werff vormt zij het kwartet dat maar liefs 11 kunstwerken heeft verzorgd voor de toevoeging van een kunstzinnige dimensie aan het wandelpad. Gezamenlijk kozen de kunstenaars voor het thema "Enedseae" of "Eendenzee", waar de naam Ens van afgeleid is.

In de groenstrook tussen de Tuinrand en de Drietorensweg staat het kunstwerk ‘Seamale’ van Anje Doorn-Flux die in mei 1999 door Margreet Kasper van Dorpsbelang Ens voor deze opdracht benaderd werd. De kunstenares refereert in dit kunstwerk aan de drooglegging van de Zuiderzee. (met dank aan Anje Doorn-Flux voor de aanvullende informatie).

Op de gemetselde sokkel hangt een bordje met het volgende gedicht:

Een stukje zeebodem “zomaar” droog …….

Golven nu huizenhoog

Miljoenen schubben verdwenen

Plaatsgemaakt voor duizend benen.

Op de sokkel staat een figuratief kunstwerk met twee ruggelings geplaatste vrouwen. Aan de ene kant zien we een zeemeermin oprijzend uit het water. Aan de andere zijde een staande vrouwenfiguur die één been gebogen heeft en het andere been voor zich uit strekt, alsof zij zich van de zee probeert los te maken. Tussen de twee vrouwen in is een veelarmig zeewezen afgebeeld. De omtreksvorm van de sculptuur heeft een gesloten vorm, de vormgeving vertoont weinig details. De aandacht gaat uit naar het totaal. Voorzichtig heeft Anje Doorn-Flux de serpentijn met beitel en hamer bewerkt en steeds stukjes van het harde materiaal gehouwen. De factuur van de hamer geeft het kunstwerk een eigen expressieve waarde die overal aanwezig is.

Kunstenaar

Anje (A.E.M.) Doorn-Flux heeft jarenlang een bloembinderij in Ens gehad.