Short Stirling lll BK710

Short Stirling lll BK710
Short Stirling lll BK710 Short Stirling lll BK710 Short Stirling lll BK710 Short Stirling lll BK710 Short Stirling lll BK710

Plaats:

Locatie: Noordzee?

Architect: Short Brothers

materiaal: diverse materialen

Jaar: ca. 1942


Beschrijving:

In de nacht van 25 op 26 mei 1943 voerde het RAF Bomber Command in het kader van de operatie 'Battle of the Ruhr' een bombardement uit op Düsseldorf. Die nacht werden van de diverse squadrons in totaal 759 vliegtuigen ingezet. De aanvalsmacht bestond uit 323 Lancasters, 169 Halifaxes, 142 Wellingtons, 113 Stirlings en 12 Mosquito's. Het doelgebied was bedekt met twee wolkenlagen die op verschillende hoogten lagen waardoor het bombardement een mislukking werd. De Pathfinders hadden moeite het doel te markeren en Duitse decoy markers (lok markeerbommen) zorgden voor een uiteengeslagen bommentapijt. De Duitse nachtjagers waren zeer actief, 27 toestellen werden neergeschoten, 161 bemanningsleden vonden de dood en 27 werden krijgsgevangen genomen.

Die nacht steeg om 23.44 uur de Engelse Stirling bommenwerper met serienummer BK710  en rompcode OJ-A op van het RAF vliegveld Lakenheath, Suffolk, Engeland om deel te nemen aan het bombardement. De Stirling Mk.III was ingedeeld bij het No. 149 Squadron en voorzien van H2X "Mickey" radar. De bemanning bestond uit piloot Sgt. Jack Henry Uden (21 j), boordwerktuigkundige Sgt. Leslie George Hadden (24 j), navigator F/O. Walter Edwin Lawrence Morse (25 j), bommenrichter F/O. Howard Stephen Winchester (26 j), radiotelegrafist Sgt. Frederick Arthur Williams (34 j), rugkoepelschutter Sgt. Horace Stephen Scott (28 j) en staartschutter Sgt. Charles John Percival (26 j).

Op de terugweg naar de thuisbasis werd het toestel door de radar gesignaleerd. Uffz. Georg Kraft en radiotelegrafist Uffz. Erich Handke van 12./NJG1, zijn in hun Bf 110 opgestegen van vliegveld Bergen en wachtten in radarzone 'Hering' bij Den Helder op hun vijanden. Door de aanvalsleider in het radarstation worden ze naar hun doel geleid. Om 03.04 uur onderschepten zij boven de Noordzee, ongeveer 40 km westelijk van Texel, de Short Stirling en schoten het toestel neer. De BK710 vloog toen slechts op 800 m hoogte. Was het toestel al beschadigd? Had het technische problemen? Het was de tiende overwinning van Uffz. Kraft. Toen hij in de nacht van 17 op 18 augustus 1943 door de Beaufighterpiloot W/Cmdr. Bob Braham werd gedood had hij 14 overwinningen op zijn naam staan.

Lange tijd werd aangenomen dat de BK710 in de Noordzee was neergestort. Een Duitse patrouilleboot borg het lichaam van sergeant Purcival bij het Duitse eiland Helgoland. Hij werd op 20 juni begraven op begraafplaats Ohlsdorf in Hamburg. De zes andere bemanningsleden staan als vermist te boek, hun namen zijn bijgeschreven op het RAF herdenkingsmonument te Runnymede (paneel 167, 151, 127, 130, 170, 164) nabij Londen in Engeland.

 

Vlak voor kerst 2008 werd door de KNRM station Marken tijdens een reddingsoperatie een deel van een propeller omhoog gehaald uit het Markermeer, 3,5 km ten westen van de Blocq van Kuffeler. De propeller werd door de te hulp geroepen Aircraft Recovery Group 1940-1945 herkend als een onderdeel van een Engelse Stirling bommenwerper. Duikers haalden nog wat wrakstukken boven waaronder een aluminium paneel met daarop het nauwelijks leesbare serienummer van het vliegtuig. Het vermoeden bestond dat het om de BK710 ging. Omdat het jarenlang in de modder had gelegen was het lakwerk vervaagd. Het paneel werd ter analyse naar de forensische recherche op Schiphol gestuurd, waar het geanalyseerd werd als Short Stirling BK710. Het vliegtuig ligt op 3 m diepte. Er zijn sterke aanwijzingen dat de stoffelijke resten van zes van de zeven bemanningsleden zich nog in het vliegtuigwrak bevinden. De duikers vonden drie parachutesloten met de sluitingen nog vast, een teken dat de mannen geen tijd hadden gehad om uit het vliegtuig te springen. De Britse regering beschouwt de plek als een oorlogsgraf en heeft Almere verzocht om maatregelen te nemen die een verstoring van de wraklocatie tegengaan. 

Op 11 november 2011, Rememberence Day de dag dat in de landen van het Gemenebest slachtoffers van oorlogsgeweld worden herdacht, werd op het eiland Marken een monument onthuld ter nagedachtenis aan de omgekomen bemanningsleden van de BK710. Het propellerblad werd het centrale deel van het monument bij dorpshuis Het Trefpunt.

Eind juni 2019 werd bekend dat het vliegtuigwrak in het Markermeer een ander vliegtuig is dan gedacht. Dat zegt Johan Graas van de Aircraft Recovery Group. Het wrak is in 2009 geïdentificeerd als de BK710, een Britse bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog. In 2019 was het boek Nachtjagd Combat Archive 1943 deel 1 van Dr. Theo Boite verschenen. Op pag. 52 van dit boek wordt vermeld dat de Duitse nachtjager Lt. Werner Rapp van 7./NJG1, geleid door radarstation 'Hase' bij Harderwijk, op 30 maart 1943 om 04:49 uur op 4300 m en 2 - 4 km ten oosten van Marken een nooit geïdentificeerde Stirling van de aanval op Berlijn had neergehaald. Bron: ZZairwar. Het nummer op de in 2008 gevonden aluminiumplaat was zeer slecht te lezen, waarop de Aircraft Recovery Group de hulp inriep van de forensische recherche in Amsterdam. Na een uitgebreid onderzoek bevestigde zij dat het hier ging om de BK716. Het monument bij dorpshuis Het Trefpunt is daarom aangepast en uitgebreid met 7 basaltblokken waarop herdenkingsplaatjes met de namen van de bemanningsleden van de Short Stirling BK 710 zijn aangebracht. Het vernieuwde herdenkingsmonument is op 8 november 2020  onthuld.

Het is dus waarschijnlijk dat het wrak van de Stirling BK710 ergens 40 km ten noorden van Texel op de bodem van de Noordzee ligt.