Short Stirling Mk. III EH937 *
Plaats: Markermeer
Locatie: 15 km ten oosten van Marken
Maker: Austin Motors Ltd
materiaal: diverse materialen
Jaar: 1943
Beschrijving:
In de nacht van 23 op 24 augustus 1943 kregen 727 vliegtuigen, waaronder 335 Lancasters, 251 Halifaxes, 124 Stirlings en 17 Mosquito’s, het bevel om Berlijn te bombarderen. Zeventig toestellen keerden terug voordat ze het gestelde doel bereikten. Boven Berlijn werd door 642 vliegtuigen 1.765 ton (1.765.000 kg) bommen afgeworpen. Het werd een kostbare nacht voor BomberCommand, 62 toestellen gingen verloren, 20 Lancasters, 25 Halifaxes en 17 Stirlings. Een belangrijke oorzaak van de verliezen was een nieuwe tactiek van de Duitse Luftwaffe, die de codenaam 'Zahme Sau' (tam zwijn) kreeg. Dit was een onderscheppingstactiek die in augustus 1943 geïntroduceerd werd. Bij een naderende aanval werden de tweemotorige nachtjagers opgetrommeld en verzameld om rond een van de verschillende radiobakens in Duitsland te cirkelen, klaar om massaal de bommenwerperstroom in te worden gestuurd. De gehele nachtjagerstrijdmacht werd door één enkele gevechtsleider geleid. Zo was deze in staat de jagers in één geconcentreerde aanval naar de bommenwerperstroom te leiden. Eenmaal in de stroom moesten de jagers met hun eigen radar de tegenstander op sporen en bij voorkeur nog vóór het bereiken van het aanvalsdoel onderscheppen. Deze aanvallen duurden zolang als de Messerschmitts brandstof en munitie hadden.
De Short Stirling Mk. III met serienummer EH937 en radiocode WP-S was één van de toestellen die niet terugkeerde van de missie naar Berlijn. Het toestel was om 20.37 uur opgestegen van RAF Wratting Common, Newmarket, Suffolk. De EH937 was ingedeeld bij het No. 90 Squadron en was op 10 juli 1943 aan het squadron overgedragen. Het was één van een serie van 120 Stirlings Mk. III/IV die tussen juni 1943 en september 1943 geleverd waren door Austin Motors Ltd. De Stirling Mk. III EH937 stortte om 23.40 uur op 15 km ten oosten van Marken in het IJsselmeer. Waardoor het toestel neerstortte is onbekend.
De 7-koppige bemanning bestond uit de 25-jarige piloot F/Sgt. Kenneth William Longmore, de 20 jarige navigator Sgt. Cecil Joseph Purcell, de 26-jarige radiotelegrafist F/Sgt. Victor Alfred Weaver, de 22-jarige boordwerktuigkundige Sgt. Ronald Lloyd Jones, de 23-jarige bommenrichter Sgt. Lloyd Martin Stormer, de 22-jarige rugkoepelschutter Sgt. Albert Eric Lloyd en de 22-jarige staartschutter Sgt. Gordon Clarence Jeffreys. Allen kwamen bij de crash om het leven. Het levenloze lichamen van Sgt. Purcell en Sgt. Jeffreys werden door Urker vissers in de buurt van Elburg uit zee geborgen en op Urk aan land gebracht. Op 1 september zijn ze op Urk begraven op de begraafplaats bij het Kerkje aan de Zee in graf 611-3 en 611-1. Elf dagen na de crash, op 3 september, werd het lichaam van Sgt. Lloyd in de buurt van Elburg gevonden door de Vollenhoofse vissers Jan Ouderling en Louwe de Boer van de VN60. Hij werd op 8 september begraven op de Algemene begraafplaats van Vollenhove in vak 3, rij 4, graf 629. F/Sgt. Weaver, Sgt. Jones, Sgt. Stormer en Sgt. Logmore staan als vermist te boek en worden herdacht op het Memorial to the Missing, Runnymede in Surrey (Engeland) op respectievelijk panel 139, 155, 180 en 193.
In 1946 werden de Amerikanen die tijdens de Tweede Wereldoorlog op begraafplaats Rusthof in Leusden (Amersfoort) begraven waren overgebracht naar de Amerikaanse oorlogsbegraafplaats in Margraten. De lege plekken kregen een nieuwe bestemming. Toen in juli 1947 de 18 oorlogsgraven op Urk geruimd werden, zijn de stoffelijke resten herbegraven op Rusthof. Op 18 juli 1947 werden Sgt. Purcell en Sgt. Jeffreys herbegraven op begraafplaats Rusthof in vak 13, rij 9, respectievelijk in de graven 185 en 186. Naast hen in graf 187 werd het stoffelijk overschot van een Australische vlieger herbegraven die op 1 december 1943 in graf 611-2 op Urk begraven was. Vanwege de lokaal bekende gegevens, de windrichtingen destijds, de andere geborgen bemanningsleden en hun begraven posities wordt aangenomen dat deze onbekende Australische vlieger piloot F/Sgt. Kenneth W. Longmore van de Short Stirling Mk. III 937 is. Bron: onlinebegraafplaatsen.nl en ZZAirwar