Messerschmitt Bf 110G-4, 5477

Messerschmitt Bf 110G-4, 5477
Messerschmitt Bf 110G-4, 5477

Plaats: Zeewolde

Locatie: nabij Baardmeesweg

Maker: Messerschmitt AG

materiaal: diverse materialen

Jaar: 1943


Beschrijving:

Om de effectiviteit van de Duitse nachtjagers te ondermijnen werden door de RAF zogenaamde Intruder missies gevlogen. De Duitse nachtjagervliegvelden werden onder andere aangewezen als doelen voor deze missies. De Intruders (verstoorders) moesten proberen de Duitse nachtjagers te beletten op te stijgen of te landen. De toestellen van de Intruders waren uitgerust met de Serrate radar detector, die zich richtte op de radar impulsen die werden afgegeven door het Liechtenstein radar van de Duitse nachtjagers. In de avond van 29 september 1943 kreeg John Randall Daniel (Bob) Braham, commandant van No. 141 Squadron dat de thuisbasis had op RAF Wittering, de opdracht een Intruder missie naar vliegveld Twente te vliegen ter ondersteuning van een aanval door het Bomber Command op de stad Bochum in het Ruhrgebied. Wg Cdr Bob Braham steeg om 19.22 uur op van RAF basis Calthishall in de Bristol Beaufighter Mk VIF met serienummer X8147 en radiocode TW-A. Braham vloog deze nacht niet met één van zijn twee vaste navigators, maar vloog samen met zijn vriend Maj. David R. McGovern, commandant van 55th Fighter Squadron dat eveneens op Wittering gestationeerd was. De missie van Braham werd afgeblazen vanwege het slechte weer en hij kreeg opdracht om naar de basis terug te keren. Braham ontving dit bericht niet en vervolgde zijn patrouille. 
 
Nachtjager piloot Hptm. August Geiger van het 7 Staffel, Nachtjagdgeschwader 1 (7./NJG1) steeg die avond samen met zijn boordmarconist/radaroperateur Fw. Dietrich Koch in de Bf 110G-4 met registratienummer 5477 en rompcode G9+ER op van vliegveld Twente voor zijn 328e missie met de opdracht aanvallende Engelse vliegtuigen, die een missie naar Bochum in het Ruhrgebied uitvoerden, te onderscheppen. Geiger had al 53 overwinningstekens en het Ridderkruis (een Duitse militaire onderscheiding die hij op 22 mei 1943 omgehangen kreeg) op het richtingsroer van zijn vliegtuig kunnen aanbrengen. Elk symbool stond gelijk aan een geallieerd toestel, dat door hem in een luchtgevecht was neergeschoten.
 
Boven het IJsselmeer trof Geiger de Beaufighter gevlogen door Bob Braham. Na een dogfight van 10 minuten, een gevecht waarbij twee vliegtuigen hoog in de lucht als vechtende honden om elkaar heen draaien, moest de Bf 110G-4 van Geiger het onderspit delven. Het was het 20e toestel dat Bob Braham uit de lucht schoot. Om 20.32 uur stortte de Messerschmitt neer in het IJsselmeer, 8 km ten noord-westen van Harderwijk. Braham meldde in zijn rapport dat het toestel brandend in zee belanndde. De 23-jarige Hptm. August Geiger en de 22-jarige Fw. Dietrich Koch overleefden de crash niet. De reddingsboot werd erop uitgestuurd. Het lichaam van Geiger werd bij zonsopgang uit het wrak geborgen en met militaire eer begraven op Ehrenfriedhof Zijpendaal in Schaarsbergen. Kort na de oorlog nam de Nederlandse regering het besluit om alle gesneuvelde Duitsers over te brengen naar één centrale dodenakker. In 1948 werd Geiger herbegraven op de Duitse militaire begraafplaats in Ysselsteyn, blok M, rij 4, graf 83. Dietrich Koch was het gelukt om de Messerschmitt te verlaten, maar verdronk. Zijn stoffelijk overschot werd op 17 oktober bij Hoorn geborgen door vissers. Ook hij is na de oorlog herbegraven in Ysselsteyn (blok CL, rij 3, graf 69).
 
Bob Braham landde om 22.30 uur op de basis Coltishall. Het was zijn laatste operationele missie op de Bristol Beaufighter. Na deze vlucht vervolgde hij zijn carrière bij de No. 2 Group RAF op De Haviland Musquito.

Het wrak van de Messerschmitt werd in 1970 in de drooggevallen polder Zuidelijk Flevoland gevonden nabij het huidige Zeewolde en in augustus 1971 geborgen. In 1986 werd het toestel o.a. aan de hand van de gevonden roeren geïdentificeerd als Messchersmitt Bf 110G-4 met serienummer 5477 en rompcode G9+ER. Hoewel deze roeren bijna 28 jaar onder water hadden gelegen toonden ze nog heel duidelijk Geigers 53 overwinningstreepjes en het Ritterkreuz. De roeren zijn overgebracht naar het Luchtoorlogmuseum Fort Veldhuis in Heemskerk waar ze te bekijken zijn.

In 2019 is de plek waar het vliegtuig crashte gemarkeerd door een paal.