Avro Lancaster Mk. I W4762

Avro Lancaster Mk. I W4762
Avro Lancaster Mk. I W4762

Plaats: Zeewolde

Locatie: Slingerweg

Maker: A.V. Roe Aircraft Co.

materiaal: diverse materialen

Jaar: 1942


Beschrijving:

In de periode van maart t/m juli 1943 wordt de zogeheten 'Battle of The Ruhr' gehouden, een campagne van strategische bombardementen. Overdag wordt het Ruhrgebied in Duitsland door de Amerikaanse USAAF gebombardeerd en 's nachts door de Britse RAF. In de nacht van 12 op 13 mei 1943 vindt de vierde luchtaanval op Duisburg plaats. Vanaf verschillende bases in Engeland vertrekt rond middernacht een vloot van 572 bommenwerpers om de grootste Rijnhaven en belangrijke industriestad van Duitsland te bombarderen. Ook de toestellen van het No. 50 Squadron afkomstig van RAF basis Skellingthorpe bij Lincoln (Engeland) nemen deel aan de missie. De Lancaster  Mk. I met serienummer W4762 en rompcode VN-?, die op 1 mei 1943 geleverd is aan No. 50 Squadron, stijgt om 23.58 uur op van de thuisbasis.  Ze vliegen over de Noordzee, via Egmond naar een punt boven Winterswijk waar het toestel naar het zuiden afbuigt naar Duisburg.

De luchtaanval veroorzaakt grote verwoestingen. Binnen drie kwartier wordt door de geallieerde 1600 ton aan bommen gedropt. Het centrum van Duisburg en het havengebied raken ernstig beschadigd. Zo'n 1600 gebouwen worden volledig verwoest en in het havengebied zinken 34 schepen. Daarnaast raken er nog zo’n zestig schepen zwaar beschadigd. Vierendertig bommenwerpers gaan tijdens de missie verloren, waarvan minstens 15 boven Nederland. Een verlies van bijna 6%. Van de in totaal 220 bemanningsleden van de toestellen die niet op de basis terugkeren komen 189 om het leven, 29 worden krijgsgevangen gemaakt en 2 weten aan de Duitsers te ontkomen.

De Lancaster Mk. I W4762 met 8 bemanningsleden aan boord wordt op de terugweg naar de thuisbasis op 5600 meter hoogte uit de lucht geschoten door nachtjagerpiloot Ltn. Robert Dentzel en Uffz. Rudi Dunger van het commando nachtjagers 12./NJG1 dat op Leeuwarden gestationeerd is. Om 01.38 uur stort het toestel, gevlogen door P/O Francis Hindmarch Huntley, 6 km ten noord-westen van Nijkerk in het IJsselmeer. Boordwerktuigkundige Sgt. Michael Bates, navigator-bommenrichter P/O Charles William Clarke, 2e navigator F/O Geoffrey Douglas Priestley, boordschutter Sgt. Allan Stott, bommenrichter P/O Edward Hough, boordschutter Sgt. Frederick Charles Greening en radiotelegrafist/boordschutter Sgt. H.M. Ivatt zijn tijdens de crash nog in het toestel en vinden de dood. Het stoffelijk overschot van Sgt. A. Stott wordt op 27 mei 1943 door Zilvester Koelewijn, schipper van de van de BU 20 bij Nulde geborgen en in Bunschoten aan wal gebracht. Op 8 juni bergt de BU 6 van schipper Klaas de Graaf het lichaam van Sgt. M. Bates. Het levenloze lichaam van P/O G.D. Priestley wordt door schipper Hannes Broekhuizen van de EB 64 geborgen. Het lichaam van P/O C.W. Clarke spoelt in juni aan. De 28-jarige sergeant Stott, de 23-jarige sergeant Bates, de 32-jarige P/O Clarke en  F/O Priestley worden begraven op het Geallieerd ereveld op Rusthof in Oud Leusden (Amersfoort). P/O Huntley vindt op 25 mei zijn laatste rustplaats op het grafveld van de gesneuvelde geallieerde militairen op De Nieuwe Oosterbegraafplaats in Amsterdam (69 C 7). Op 1 juni worden de lichamen van P/O Hough, Sgt. Greening  hier ook begraven( 69 C 12 en 13). Sgt. H.M. Ivatt wordt vermist en zijn naam staat bijgeschreven op panel 176 op the Memorial to the Missing, Runnymede in Surrey waar Engeland de bemanningsleden van de R.A.F. herdenkt die geen 'known grave' hebben.

De bemanning van de Lancaster vloog deze nacht haar 29e operatie, de op één na laatste van hun operationele tour. Daarna zouden ze een half jaar minder gevaarlijk werk krijgen. Voor deze vlucht hadden ze een passagier aan boord. F/O Geoffrey Douglas Priestley, een inlichten officier van de RAF, wilde wel eens iets uit de eerste hand meemaken. Bron: G.J. Zwanenburg, Leeuwarder Courant 22-07-1972

Een uur na de W4762 stortte de Short Stirling BF523 ook bij Nijkerk in het IJsselmeer.

In oktober 1971 zijn onderdelen van de Lancaster W4762 aan de Slingerweg geborgen.