Arado Ar 196 A-3 0141 *

Arado Ar 196 A-3 0141 *

Plaats: Kampen

Locatie: IJsselmeer

Maker: Arado-Werk Warnemünde

materiaal: diverse materialen

Jaar: 1941


Beschrijving:

Op 21 augustus 1943 kwam bij Kampen een Arado verkenningsvliegtuig neer in het IJsselmeer. De Arado Ar 196 A-3 met werknummer 0141 en rompcode 6H+KM raakte tijdens de landing overtrokken en stortte vanaf een hoogte van 10 m over de linkervleugel neer. De Arado Ar 196 was het belangrijkste watervliegtuig dat de Duitse marine (Kriegsmarine) tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikte. Het toestel was ontworpen als een eenmotorig laagvleugelig vliegtuig. In de cockpit zaten de piloot en de waarnemer/schutter achter elkaar. De Arado Ar 196 A-3 met werknummer 0141 was in 1941 gebouwd bij Arado-Werk Warnemünde en maakte onderdeel uit van een serie van 80 toestellen met de werknummers 0132 t/m 0211. 

Het toestel was ingedeeld bij 4./Fl.Erg.Gr. (See). De Flieger-Ergänzungsgruppe (See) was een eenheid die opgericht was als een vervangings- en trainingseenheid voor de Küstenflieger- en Bordflieger-watervliegtuigformaties van de Luftwaffe. De eenheid was gestationeerd op zeevliegstation Kamp aan de Baltische kust, 17 km ten west-zuidwesten van Kolberg.

In de Tweede Wereldoorlog kregen alle Duitse militaire vliegtuigen nationaliteitskentekens in de vorm van het zogenaamde Balkankreuz, een zwart Grieks kruis. Het Balkankreuz was achter de vleugels op de romp van het toestel geschilderd met aan weerszijde een code van 4 karakters. De eerste twee karakters (6H), links voor het kruis, was de code van de eenheid, in dit geval de Flieger-Ergänzungsgruppe (Fl.Erg.Gr.). Het eerste karakter na het kruis, op dit toestel een blauwe K, was de individuele code van de Arado Ar 196 A-3. Het laatste karakter, de M, was de code van de groep waarbij het toestel was ingedeeld, Staffel 4.

Bij de crash raakten piloot Uffz. Alfons Hoffmann en waarnemer Ogfr. Gert Schmidt gewond. Het toestel was onherstelbaar beschadigd (90%).