Waterinlaat Repelweg

Waterinlaat Repelweg

Plaats: Marknesse

Locatie: Repelweg

Maker: Dienst de Zuiderzeewerken

materiaal: beton

Jaar: 1947


Beschrijving:

De hoogteligging van de Noordoostpolder varieert van oost naar west. De oostkant is hoger waardoor er water naar de lager gelegen gebieden stroomt. Vandaar dat wateraanvoor een belangrijke rol speelt in de waterhuishouding van de Noordoostpolder. Om te zorgen dat er voldoende water in het gebied is heeft de Dienst der Zuiderzeewerken in 1947-1948 inlaatwerken bij Ramspol, De Voorst, Blokzijl en Kuinre gebouwd. Het door de inlaatwerken aangevoerde water komt terecht in een hoofdaanvoersloot. Vanaf deze sloot wordt het water verdeeld naar de aanvoersloten, waar door middel van stuwputten een hoog slootpeil gehandhaafd kan worden.

De waterinlaat aan de Repelweg, ter hoogte van de Voorstertocht, werd in 1947 gebouwd en datzelfde jaar in gebruik genomen. Inlaat Repelweg voorziet een betrekkelijk klein gebied van water. Het water in het ca. 496 ha grote waterinvoergebied wordt gebruikt voor infiltratie en beregening. Waterinlaat Repelweg is uniek in zijn soort. Het is nog de enige inlaat in de Noordoostpolder die met de hand bediend wordt. Ter plekke moet een medewerker van Waterschap Zuiderzeeland aan een slinger draaien om de schuif te openen of te sluiten. Daarmee kan de wateraanvoer nauwkeurig worden geregeld variërend van nul tot wel elfhonderd liter per seconde. Het uit het Kadoelermeer ingelaten water stroomt naar een bassin aan de binnenzijde van de dijk en via de Voorstertocht verder de Noordoostpolder in. Van 1 april tot 30 september wordt het peil in het aanvoergebied opgezet tot gemiddeld 60 cm onder maaiveld. Door een hoog waterpeil in de aanvoersloten te handhaven kan het gebied in de zomermaanden beregend worden en kunstmatig geïnfiltreerd door de drainagebuizen die zich op een diepte van 1 m onder het maaiveld bevinden. 

Waterinlaat Repelweg, gelegen in de Kadoelermeerdijk, is onderdeel van een regionale waterkering. Waterschap Zuiderzeeland is wettelijk verplicht om periodiek de sterkte en hoogte van dijken en de functionaliteit van kunstwerken te controleren op waterveiligheid. Tijdens een toetsing in 2020 bleek dat de constructie van waterinlaat Repelweg bij een extreme storm niet sterk genoeg meer was. Het inlaatwerk werd afgekeurd op het faalmechanisme piping. Dit verschijnsel kan voorkomen tijdens hoogwatersituaties. Door het verschil in waterstand voor en achter de dijk ontstaan grote drukverschillen. Door die drukverschillen kan er water met zanddeeltjes onder de dijk doorstromen en achter de dijk weer tevoorschijn komen. Hierdoor ontstaat een kanaaltje (een 'pipe') onder het dijklichaam en een wel aan de binnenzijde waardoor de dijk kan verzwakken en uiteindelijk zelfs bezwijken. Om aan de waterveiligheidsnormen voor regionale waterkeringen van de provincie Flevoland te voldoen werd de constructie in september/oktober 2025 in opdracht van Waterschap Zuiderzeeland versterkt. De versterking vond aan de buitenzijde van de waterkering plaats. De 2,30 m lange betonnen kwelschermen werden aan weerszijde verlengd tot 10 m. De nieuwe stalen damwanden zijn grotendeels trillingsarm tot een diepte van 5 m de grond ingedrukt. De aansluitpunten zijn opgevuld met grout of zwelklei, waardoor er geen waterstroming mogelijk is en de aansluiting volledig waterdicht is.

Bronnen: Driemaandelijks bericht betreffende de Zuiderzeewerken, 3e en 4e kwartaal 1947 en 1e en 2e kwartaal 1948; fututewater.nl Evaluatie wateraanvoer in de Noordoostpolder; overheid.nl Projectbesluit Versterking inlaat Repelweg; deboerendegroot.nl Versterking inlaat Repelweg Marknesse; Omroep Flevoland.