Voetgangers- en fietsbruggen
Plaats: Lelystad
Locatie: o.a. Houtribdreef
Architect: RIJP
materiaal: staal, beton
Jaar: vanaf 1967
Beschrijving:
Wie Lelystad binnen rijdt zal het gescheiden verkeerssysteem direct opvallen. Al vanaf het begin van de bouw van Lelystad is er goed nagedacht over het toekomstige wegennet in de stad. De hoofdwegen zijn strikt verboden voor voetgangers en fietsers, zij hebben eigen wegen die via bruggen, en in sommige gevallen via tunneltjes, de routes voor doorgaand verkeer kruisen.
Het wegen- en het fietsnet is vanuit het gedachtegoed van architect en stedenbouwkundige Cornelis van Eesteren (1897-1988) aangelegd. Het gescheiden verkeerssysteem was één van de uitgangspunten in het plan van Van Eesteren (1964). Hij vond dat Lelystad een modernistische functionele stad moest worden, met verhoogde vierbaans stadsautowegen. De woonwijken moesten daar in blokken achter liggen, verscholen in het groen. De wijken werden met elkaar verbonden via voetgangers- en fietstunnels. Uiteindelijk vond men het plan van Van Eesteren onpractisch en te duur. De scheiding van langzaam- en snelverkeer bleef, maar nu andersom. De auto's rijden op polderniveau en het langzaam verkeer kruist de wegen over bruggen. De eerste voetgangers-en fietsbrug, die in 1967 gebouwd werd, was de Veluwsebrug die de Zuiderzeewijk, de eerste woonwijk, met het Lelycentre verbond. Het ontwerp van de ranke stalen brug met de lichtgebogen vorm en de V-vormige ondersteunig is van verbluffende eenvoud. In de loop van de jaren kwamen er steeds meer bruggen bij, waarvan de pijlers zijn uitgevoerd in beton. In de brughekken van deze laatste bruggen is de naam van de brug te lezen. Het ontwerp van deze hekken is van Sandman van Staade architecten uit Almere. Uiteindelijk zijn er 49 voetgangers- en fietsbruggen over de dreven in Leystad gebouwd. De 4,05 m hoge bruggen zijn ontworpen door de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders (RIJP).
De voetgangers- en fietsbruggen over de Houtribdreef zijn cultuurhistorisch van belang als uitdrukking van het oorspronkelijke modernistische stadsontwerp, met volledig vrijliggende fietspaden. Als zodanig bepalen ze in sterke mate de fysiek-ruimtelijke identiteit van Lelystad. De voetgangers- en fietsbruggen zijn architectuurhistorisch van belang vanwege de hoofdvorm, die in sterke mate voortkomt uit de constructie ('form follows functie'). Bron: Cultuurhistorie in Lelystad.