Nelson Mandelabrug
Plaats: Lelystad
Locatie: Middendreef
Architect: FARSK architecten
materiaal: hardhout, beton, staal
Jaar: 2022
Beschrijving:
Op 6 december 2021 begon aannemersbedrijf Koninklijke Oosterhof-Holman met de heiwerkzaamheden voor de bouw van een wandel- en fietsbrug over de Middendreef. De 240 m lange brug vormt de verbinding tussen de Landstrekenwijk en de campus van Porteum. De brug bestaat uit 14 brugdelen van ongeveer 14 m lang en 6 m breed die opgelegd zijn op 13 pijlers. Om de overspanning te realiseren en het verkeer voldoende ruimte te geven, is gekozen voor v-vormige pijlers. De 4 pijlers in het midden zijn extra zwaar en dik omdat zich daar het hoogste punt van de brug bevindt. In de laatste week van maart werden de eerste vier brugdelen geplaatst met een telescoopkraan die 72 m hoog was. De brugdelen werden met speciaal transport van de fabriek in Harlingen naar Lelystad gebracht. Op 20 mei 2022 werd het laatste deel van de brug ingehesen.
De brug is ontworpen door FARSK Architecten uit Leeuwarden. De gemeente Lelystad had een aantal ruimtelijk landschappelijke eisen voor het ontwerp meegegeven aan het bouwteam. De brug moest bijvoorbeeld sierlijk, transparant en ondergeschikt aan het landschap zijn. En de zichtlijnen aan weerszijde van de Middendreef moesten vrij gehouden worden. Architectenbureau FARSK ontwierp een brug waar je door heen kunt kijken en hield ook rekening met de geschiedenis van de Flevopolder. FARSK Architecten baseerde het ontwerp op een 17e eeuws schip, wat een knipoog naar het Zuiderzee verleden is. De zijkanten en onderkant van de brug lijken op de romp van een schip. Een schip dat op zeeniveau vaart, maar ook een schip dat ten ondergaat en uiteindelijk als een scheepswrak bij de aanlanding van de brug op het maaiveld eindigt. Voor het leuningwerk zijn houten leuningstijlen bevestigd aan de randliggers van de brugdekken. Met het oog op duurzaamheid zijn ze gemaakt van circulair hardhout dat gewonnen is uit oude damwanden. Het deel van de houten damwanden dat permanent onder water staat is namelijk vaak nog in prima staat. Elke leuningstijl is individueel gezaagd en geschaafd om de gewenste vormen van de architect te krijgen, waarmee het leuningwerk een wezenlijk onderdeel van de 17e-eeuwse scheepsconstructie is geworden. Voor de brugbekleding is ongeveer 78 m³ aan FSC gerecycled Azobé en Billinga gebruikt. Bronnen: cementonline.nl; farsk.nl
Hoewel de brug in eerste instantie de naam Campusbrug kreeg, besloot het college van B&W eind mei 2022 de nieuwe brug te vernoemen naar Nelson Mandela, strijder tegen de apartheid in Zuid-Afrika en winnaar van de Nobelprijs voor de vrede. Hiermee voldeed het college aan de motie van Mooi Lelystad van 19 april 2022, waarin het college verzocht werd een eerdere motie over het vernoemen van een straat of plein naar Nelson Mandela alsnog uit te voeren en de raad voor 1 augustus 2022 te informeren over een geschikte plek en de realisatie te laten plaatsvinden voor 18 juli 2023, de geboortedag van Mandela.