Anaconda

Anaconda

Plaats: Lelystad

Locatie: Oostranddreef

Architect: Jurgen van Staaden

materiaal: staal

Jaar: 2005


Beschrijving:

Lelystad heeft een uniek gescheiden verkeerssysteem met aparte wegen voor langzaam- en snelverkeer. Omdat de wijk Landerijen doorsneden wordt door de Oostranddreef was er een voetgangers- en fietsbrug nodig. De 340 m lange brug werd ontworpen door architect Jurgen van Staaden. In de tweede helft van januari 2005 werd het hoogste gedeelte van de brug gebouwd. Begin februari moest het werk stilgelegd worden omdat een dragende stalen balk begon door te zakken. Uit onderzoek bleek dat de constructieberekeningen van de brug onvolkomenheden bevatten en dat over het Plan van Aanpak voor de uitvoering te weinig gecommuniceerd was tussen aannemer, architect en constructeur. De brug werd versterkt. Daarop werd het werk aan de brug andermaal stilgelegd omdat architect Jurgen van Staaden niet tevreden was over de rondingen van de brug. Volgens hem moest de ondersteuning op sommige gedeelten anders, zodat de balken aan de zijkant niet naar elkaar zouden toetrekken. De werkzaamheden werden begin oktober hervat. Eind november konden fietsers en wandelaars voor het eerst gebruik maken van de brug. 

In 2004 hadden de wijkraad Waterwijk en de gemeente Lelystad een oproep gedaan om een originele naam voor de voetgangers- en fietsbrug over de Oostranddreef te bedenken. In januari 2006 maakte wethouder Jaap Lodders bekend dat de brug de naam Anaconda kreeg. De naam verwijst naar de opvallende golvende vorm van de brug die aan de lange kronkelige en zwaarste slang ter wereld doet denken. In 2013 bleek dat de Anacondabrug bij maximale belasting nog steeds iets kon doorbuigen. De brug werd versterkt met twee extra pijlers. 

In het verlengde van de Anaconda ligt over de Lage Vaart, die gebruikt wordt voor binnenvaart, een 94 m lange en 4,20 brede Flevobrug die de wijk Landerijen met het Flevohout bij Natuurpark Lelystad verbindt. De brug is eveneens ontworpen door Jurgen van Staaden. De brug werd in 2 maanden tijd gerealiseerd en op 30 december 2004 officieel geopend. De reden van de korte bouwtijd was het verkrijgen van Europese subsidie wanneer de brug voor 1 januari 2005 gereed zou zijn. De opritten en de trap van deze voetgangers- en fietsbrug zijn van staal en aluminium. 

Architect

Ingenieur Jurgen van Staaden studeerde van 1970 tot 1976 aan de Technische Universiteit in Delft. In 1978 richtte hij architectenbureau Santman van Staaden Architecten op, dat in Almere gevestigd is. Hij realiseerde een diversiteit aan opdrachten waarbij ook kunstwerken zoals bruggen, geluidschermen en geluidswallen behoren.