Ontmoetingskerk

Ontmoetingskerk

Plaats: Creil

Locatie: Graaf Florislaan 22

Architect: C.W. Schaling

materiaal: baksteen, dakpannen, glas

Jaar: 1956-1957


Beschrijving:

De verzuiling kreeg ook in Creil welbewust gestalte met de bouw van drie kerken. In 1956-1958 werd de Ontmoetingskerk in opdracht van de Hervormde gemeente gebouwd naar een ontwerp van architect C.W. Schaling uit Amsterdam. De eerste steen werd op 9 juli 1956 gelegd door Sophie, de 5-jarige dochter van kerkvoogd Massink. Zij was destijds het oudste kind dat in Creil geboren was. De kerk kreeg een prominente plaatsing aan de dorpenring, de rondweg door de Noordoostpolder, en is beeldbepalend in het silhouet van Creil. De Ontmoetingskerk werd op 20 mei 1958 in gebruik genomen. De vormgeving is eenvoudig. Bij het ontwerp is consequent gebruik gemaakt van de rechthoek. Alle bouwmassa's staan onder een zadeldak dat afgedekt is met blauwgrijze leisteen. De gevels zijn opgetrokken in kleurige gele handvormsteen, een baksteen die is gemaakt door klei in een rechthoekige mallen te drukken. Handvormstenen hebben een grillig en bezand oppervlak. De kerktoren heeft een vierkante grondvorm en een schuinaflopende voet. In de open lantaarn hangt een luidklok van klokkengieterij "Concordia" uit Midwolda. De 35 meter hoge toren is met een tussenlid met de kerk verbonden. Omstreeks 1961 werd boven de toegangsdeur in de toren een figurenomloop aangebracht.

Via de toreningang bereikt men de zeshoekige kerkzaal met ziende kap, een kap waarbij de dakconstructie vanuit de eronder liggende ruimte zichtbaar is. De kerkzaal heeft vrijwel vierkante ramen. De zeshoekige ramen zijn van de hand van Berend Hendriks (1918 - 1997). In beide ramen heeft de kunstenaar een einde en een nieuw begin afgebeeld. Middenin het raam dat de noordgevel siert is een zwart-rood doorboorde hand te zien die naar beneden gericht is, een teken voor het einde. De kleur zwart verwijst in de bijbel naar lijden en dood, terwijl rood vaak verbonden wordt aan bloed. Links van de hand zien we allerlei tinten paars en blauw. Paars is in de Bijbel de koninklijke kleur en blauw is de kleur van hemel. Rechtsonder zien we een geel-witte hand in Logos-gebaar, teken van schepping van een nieuw begin. De kleur geel verwijst naar het geloof in de opgestanding van Jezus en wit naar hoop. De kleur oranje betekent liefde. In het raam in de zuidgevel zijn Hemelvaart en Pinksteren gecombineerd. De discipelen onderaan kijken naar de verdwijnende figuur van Jezus, maar tegelijk dalen de lichtende stralen van de Heilige Geest op hen. De ramen zijn een goed voorbeeld van de geabstraheerde figuratieve stijl van Berend Hendriks. Het heeft totaal geen dieptesuggestie; een academische ‘eis’ binnen de traditie van de monumentale kunst. 

Het typisch 'neobarok' orgel werd in 1951 door de Willem van Leeuwen (1903-1992) uit Leiderdorp gebouwd voor de Hervormde kerk 'De Hoeksteen' in Emmeloord. Na een jaar bleek dat het orgel te klein was voor deze kerk en werd het gedemonteerd en opgeslagen. In 1956 werd het orgel vervolgens door de firma Willem van Leeuwen Gzn. voorzien van een nieuwe kast en in de Ontmoetingskerk geplaatst. De intonatie werd bij deze herplaatsing echter niet aangepast aan de nieuwe, veel kleinere ruimte. Jarenlang waren er klachten over het extreem dunne klankbeeld van het Van Leeuwenorgel, dat daardoor in de eredienst niet genoeg inzetbaar zou zijn bij het begeleiden van samenzang. Op verzoek van college van kerkrentmeesters is een plan gemaakt voor een dispositiewijziging en herziening van het klankbeeld, om de klachten te verhelpen. Orgelmaker Sander Booij uit Woudenberg heeft het orgel vervolgens in 2005 gerestaureerd en opnieuw geïntoneerd. In 2000 waren de doorgezakte frontpijpen al gerestaureerd door Gebrs. Reil uit Heerde en voorzien van een ophangsysteem aan staalkabels.

Op 13 januari 2005 brak rond 19.00 uur brand uit in de kerktoren. De spits ging in vlammen op, het dak, de wijzerplaten en de haan gingen verloren, de toren zelf en het hangwerk van de luidklok liepen flinke schade op, maar door de gunstige weersomstandigheden bleef de kerk behouden. De brand heeft alleen bovenin de toren gewoed bij het uurwerk. De luidklok heeft de brand overleefd. Twaalf dagen na de brand werd begonnen met het herstel van de toren. Voor de renovatie had de gemeente Noordoostpolder € 19.000,- beschikbaar gesteld. Als afsluiting van alle werkzaamheden werd op 30 juni 2005 een nieuwe windhaan op de toren geplaatst. Daar staat hij als verdediger van de kerk en keert zijn kop steeds naar de aanstormende winden, die de kwade machten verbeelden.  

Laatste Update donderdag, 17 oktober 2019