CKV activiteit

Culturele en kunstzinnige vorming (CKV) is een schoolvak, verplicht in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Bij CKV wordt van een vmbo leerling verwacht dat die 4 activiteiten onderneemt, een havo leerling 6 activiteiten en een atheneum leerling 8 activiteiten. Culturele activiteiten zijn jouw bezoeken aan kunst- en cultuuruitingen. Het beschouwen van een kunstwerk in de openbare ruimte of een bouwwerk is zo'n activiteit. Ook kun je kiezen voor het nader bekijken van cultureel erfgoed. Om een culturele activiteit tot een succes te maken is het belangrijk dat jij je goed voorbereid.

 

ORIENTEER JE

Welke kunstwerken, bouwwerken of cultureel erfgoed kun je in jouw eigen omgeving vinden?

Natuurlijk vind je niet alles even interessant, maar soms is het heel verfrissend om iets te ondernemen dat je nog niet kent.

Maak een bewuste keus. Schrijf voor jezelf op waarom je deze activiteit wilt ondernemen. Wat zijn je verwachtingen?

 

BEREID JE VOOR

Verdiep je in het onderwerp. Op welke verschillende manieren wordt een kunstwerk gemaakt? Wat is bouwkunst? Wat is cultureel erfgoed?

Wat is beschouwen?

Formuleer een onderzoeksvraag. Zorg dat je na afloop van de activiteit op deze vraag het antwoord hebt gevonden.

 

VERZAMEL INFORMATIE

Na afloop van een activiteit maak je een verslag. Daarvoor heb je informatie nodig, maar de informatie is ook handig bij het beantwoorden van de vragen in de kijkwijzer. Zoek informatie in boeken, folders en op internet.

Print de kijkwijzer die je nodig hebt uit.

Neem tekenmateriaal of een fototoestel mee als je gaat beschouwen.

 

VERSLAG MAKEN

Het verslag moet je zo maken dat het voldoende inzicht geeft in de door jou ondernomen activiteit, jouw ervaringen en jouw mening. Maak het verslag zo snel mogelijk na de activiteit, dan weet je nog goed wat je gezien hebt..

Een verslag schrijf je vooral voor jezelf. Je moet over een tijdje nog weten wat je van de activiteit vond. Schrijf vooral verslagen waar jij je geheugen mee helpt. Algemene opmerkingen als ik vond er niks aan of het was wel leuk helpen dan niet zoveel. Word zo persoonlijk mogelijk en schrijf bijvoorbeeld op wat je opviel of wat het je deed.