kijkwijzer cultureel erfgoed

KIJKWIJZER CULTUREEL ERFGOED

Beantwoord de vragen zo uitvoerig mogelijk, licht je antwoorden toe.

  

INFORMATIE

Noteer de zakelijke gegevens van het erfgoed.

naam van de maker

naam van het erfgoed

datering erfgoed

waar heb je het erfgoed gezien (adres)

wanneer heb je het erfgoed bekeken.

 

WAT IS HET?

Landschap, bouwwerk, archeologische vondst of iets anders?

 

WAT IS ER TE ZIEN?

Bewust kijken levert informatie en aanwijzingen op.

Hoe ziet het eruit?

Is het compleet, zijn er dingen veranderd of toegevoegd?

Hoe voelt het, hoe klinkt het als je er voorzichtig op tikt (mag niet in een museum), waar ruikt het naar?

 

WAT VERTELT DE OMGEVING?

De omgeving en geschiedenis van het erfgoed bepalen de inhoud en de functie ervan en daarmee de waarde en betekenis.

Waar bevindt het erfgoed zich nu? Wat zegt de omgeving over het erfgoed? Denk aan een oude boerderij in een nieuwbouwwijk, een opgegraven scheepswrak in een museum, een kerk die omgebouwd is tot wooncomplex.

Wat heeft het erfgoed allemaal meegemaakt?

Welke waarde heeft het? Denk daarbij niet alleen aan geldwaarde, maar ook aan historische waarde, esthetische waarde, unieke waarde en/of emotionele waarden.

 

WELKE WERKWIJZE IS TOEGEPAST?

Van welk materiaal is het gemaakt?

Hoe is het gemaakt?

Is het gerestaureerd? Wat is oud, waaraan kan je dat zien? Wat is nieuw, waaraan zie je dat?

 

WAT IS DE FUNCTIE?

Om deze vragen te kunnen beantwoorden moet je nader onderzoek doen in bijvoorbeeld de bibliotheek, het museum of archief. Misschien ken je mensen die je er meer over kunnen vertellen.

Hoe is het vroeger gebruikt?

Wordt het nu nog zo gebruikt?

Is het ontwerp functioneel, sluit het aan bij het doel waarvoor het gebruikt werd?

Waar komt het vandaan?

Hoe oud denk je dat het is?

 

WAT IS HET VERHAAL ACHTER HET ERFGOED?

Onderzoek of je het verhaal achter dit erfgoed kunt achterhalen.

 

WAT VIND JE ZELF?

Waarom heb je dit erfgoed uitgezocht om te bestuderen?

Wat verwachtte je toen je dit erfgoed ging bekijken? Zijn jouw verwachtingen uitgekomen?

Vind je dit erfgoed mooi of lelijk?

Geef aan wat de betekenis van dit erfgoed voor jou is. Bedenk argumenten die voor behoud zijn en bedenk argumenten die voor sloop of vernietiging zijn. Gebruik woorden die je bij de beschouwing gebruikt hebt. Moet het naar jouw mening beschermd worden of mag het weg? Als je vindt dat het mag blijven vind jij het dus erfgoed. Als het wat jou betreft weg mag is het voor jou geen erfgoed. Denk je dat andere mensen jouw menig delen? Geef aan waarom je dit antwoord geeft.