zonder titel

zonder titel
zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel

Plaats: Almere

Locatie: Boomgaardweg 12

Kunstenaar: Thomas Houseago

Materiaal: brons

Jaar: 2000


Beschrijving:

Aan de Boomgaardweg, op het terrein van de Meregaard zit een enorme grote reus. De kunstenaar Thomas Houseago werd in 1994 benaderd door de PBK (nu Stichting Kunst en Openbare Ruimte) om een sculptuur te maken voor de nieuwbouw van een psychiatrische voorziening in Almere, waar het moest komen was op dat moment nog onduidelijk.

De kunstenaar maakt levensgrote beelden van menselijke figuren in allerlei soorten en houdingen, in gips of klei. Houseago heeft een voorkeur voor deze materialen omdat ze grof, sterk en goedkoop zijn en omdat ze de beelden een expressionistisch karakter verlenen.

Voor Almere maakte Houseago in zijn Belgische atelier een gipsen model van een zittende man. Eén been heeft hij gevouwen en één been opgetrokken. Duidelijke gelaatstrekken en details als tenen en vingers ontbreken. Wel heeft de kunstenaar de spieren in borst en rug duidelijk aangegeven en heeft hij de figuur brede schouders gegeven. Het gipsen model groeide uit tot een bijna niet meer hanteerbare maat voor Kunstgieterij van Geert uit Aalst (België). Toch lukte het om de figuur in brons te gieten. De ruwe huid van het kunstwerk draagt duidelijke sporen van handmatige vervaardiging. De sporen laten zien dat de kunstenaar bij het maken van zijn gipsen model niet bepaald zachtzinnig te werk is gegaan. Dikke klodders kleven aan het lichaam van de zittende figuur op het grasveld en dragen bij aan het imposante en intrigerende uiterlijk.

De grote zittende figuur roept associaties op met de golem, een mensfiguur uit een oude Joodse legende, gemaakt van klei en tot leven gewekt door een rabbijn. Een golem die in tijden van nood de joden te hulp zou schieten. Het woord golem is waarschijnlijk afgeleid van het Hebreeuwse woord gelem (גלם), dat ruw materiaal of grondstof betekent.

Kunstenaar

Thomas Houseago is in 1972 in de Engelse plaats Leeds geboren. Hij studeerde aan het Central Saint Martins in Londen. Vervolgens studeerde hij van 1994 tot 1996 aan De Ateliers in Amsterdam, een onafhankelijke kunstschool waar jonge beeldende kunstenaars in eigen ateliers kunnen werken en begeleid worden door gerenommeerde kunstenaars en kunstcritici. Na Amsterdam woonde en werkte Houseago 8 jaar in Brussel voordat hij in 2003 naar Los Angeles verhuisde.

Thomas Houseago maakt monumentale, figuratieve sculpturen die een bewonderenswaardige energie en dito vitaliteit uitstralen, waarbij strijdbaarheid en kwetsbaarheid elkaar afwisselen. Zijn kunstwerken dragen duidelijk sporen van het maakproces. Hij werkt met moeilijk te bewerken, arbeidsintensieve materialen zoals klei, gips en steen. Die "aardse" materialen vormt hij moeizaam om tot massieve, imposante figuren en objecten. In al het werk van Houseago staat het menselijk lichaam en het ‘mens zijn’ centraal. Spelend met de geschiedenis van de beeldhouwkunst, heeft Houseago in de afgelopen jaren een geheel eigen beeld- en vormtaal ontwikkeld, waarmee hij aansluit bij een recente opleving van bepaalde sculpturale tradities en de herintroductie van het figuratieve in de beeldhouwkunst. Uiteenlopende referenties naar de modernistische sculptuur, van Umberto Boccioni, Henry Moore tot Pablo Picasso, worden in zijn werk gecombineerd met klassieke vormen en mythologische thema’s.