zonder titel

zonder titel
zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel zonder titel

Plaats: Almere

Locatie: Grote Markt

Kunstenaar: Sigurdur Gudmundsson

Materiaal: graniet en brons

Jaar: 1989

Beschrijving:

Toen de gemeente Almere in 1984 een eigen Adviescommissie voor Beeldende Kunst (ABK) instelde wilde deze een ander beleid. Er is al genoeg abstractie in Almere, wat de kunst hier moet bieden is juist wat de mensen zelf meebrengen, hun geschiedenis, hun psychologie, hun mythologie die van alle tijden is. Voor het nieuwe marktplein werd in 1987 een meervoudige opdracht georganiseerd. “Wat is de moderne pendant van het klassieke ruiterstandbeeld. Verschillende kunstenaars reageerden op de opdrachtformulering: “In dit model dient tot uitdrukking te worden gebracht of de visie gegeven worden op de Grote Markt als plaats in traditioneel historische zin, de openbare ruimte waar monumenten werden opgericht om bepaalde belangrijke episodes uit de stadsgeschiedenis te memoreren. In deze stad, echter, is er nauwelijks sprake van geschiedenis, diepgewortelde tradities, die enig houvast zouden kunnen bieden als leidraad voor deze kunstopdracht. In dit geval wordt een beroep gedaan op de artistieke intentie van de kunstenaar zelf die betekenis moet geven aan de genius loci”.

Vier kunstenaars zenden in. De Amsterdamse kunstenaar Harald Vlugt ontwerptp een lange trap en een balustrade die uitzicht biedt over de stad. De Vier Evangelisten uit Groningen stellen een tempeltje met sterrenhemel voor. De Franse kunstenaar Francois-Xavier Lalanne wil op de markt een tuin met groene hagen in de vorm van grote vissen aanleggen, een monument voor de dieren die hier oorspronkelijk leefden.

Uiteindelijk kiest de adviescommissie unaniem voor het ontwerp van de in Nederland wonende IJslandse kunstenaar Sigurdur Gudmundsson. Gudmundsson liet zich inspireren door de fysieke inspanning, de volharding en het vernuft waarmee de stad op de zee is veroverd. Hij ontwierp een sculptuur van bijna zeven meter hoog van graniet en brons. De combinatie van natuursteen en brons is kenmerkend voor het werk van Gudmundsson. Op een sokkel van drie monolitische zuilen van rood Zweeds graniet is een plateau geplaatst. Het hoge beeld lijkt op een grote offertafel waarop zich een gestileerde vis en vogel van brons bevinden. Geboorte, leven en vruchtbaarheid worden tot uitdrukking gebracht in de visfiguur. De vogel duidt op de stad die haar vleugels uitslaat. 

De oervormen van de sculptuur en het dunne staal, het glas en de baksteegeveltjes van de gebouwen rond de markt lijken met elkaar in tegenstelling te zijn, maar blijken bij nadere aanschouwing toch met elkaar te harmoniëren. De bestrating rondom het beeld is in rode steen uitgevoerd.

Kunstenaar

Sigurdur Gudmundsson werd in 1942 in Reykjavik (IJsland) geboren als zoon van een kunsthandelaar - lijstenmaker. Al jong maakt hij kennis met kunstenaars, dichters en musici. Van 1960 -1963 studeerde hij aan het Icelandic College of Arts and Crafts in Reykjavik. Aansluitend van 1963 - 1964 aan de Ateliers'63 in Haarlem. In 1966 keert hij terug naar IJsland. Na een samenwerking met het Ministerie van C.R.M, bij een tentoonstelling van Nederlandse kunst op IJsland ging Gudmundsson in 1970 opnieuw naar Ateliers’63 en vestigde zich vervolgens in Amsterdam. tegenwoordig werkt Gudmundsson afwisseldend vanuit Amsterdam en Xiamen (China).

Aanvankelijk voerde Gudmundsson performances uit, maakte fotowerk en schilderde. Sinds de jaren tachtig, na een verblijf van twee jaar in New York, maakt Gudmundsson sculpturen. Grote beelden van brons, basalt, beton, staal, graniet, hout, baksteen, kortom zware sombere materialen die herinneren aan de grondstoffen en steensoorten van het IJslandse landschap. Beelden waarin dikwijls verwijzingen te vinden zijn naar de oertijd, mythische gebeurtenissen en de relatie tussen natuur en cultuur. Beelden die ogen krachtig omdat de kunstenaars ze herleidt tot een herkenbare grondvorm.

Laatste Update dinsdag, 28 juli 2015